De relaxte plekken van Tilburg volgens Avansstudent Susan

Susan Marcus, vierdejaarsstudent Technische Bedrijfskunde, ging in haar eerste jaar meteen op kamers in Tilburg. De stad kende ze al, doordat haar broer en zus ook bij Avans studeerden. “Ik wist dat het gezellig was, maar dat het zo op studenten gericht was, had ik niet verwacht.”

Piushaven
“Als ik een dagje vrij ben, ga ik naar de Piushaven om mezelf te vermaken. Voor 10 euro kun je al een bootje huren waarmee je door de haven naar het kanaal vaart. Ook kun je er lekker eten en drinken op de verschillende terrasjes aan de waterkant.”

Wilhelminapark
“Tilburg kent verschillende parken, het Wilhelminapark ligt het dichtst bij mijn studentenhuis. Als het lekker weer is, gaan we daar ’s avonds naartoe. Dan nemen we een pizza en een wijntje mee. Een keer heb ik 250 euro gevonden in het park, dat toch een beetje een slechte reputatie heeft, daarom zou ik er ’s nachts niet komen, maar overdag is het er erg fijn.”

Bank 15
“Hier kun je erg lekker en betaalbaar eten. Er zitten verschillende kleine restaurants in het pand. Het is laagdrempelig en erg gezellig. Je kunt er vegan of Peruaans eten maar ook belegde stokbroodjes. In het gebouw zit een bierbrouwerij en boven kun je er werken met een projectgroep.”

Gin tonics en cocktails
“Ginn Fizz is niet de standaard studentenkroeg, maar ik kom er graag. Ze hebben veel verschillende gin tonics en cocktails en het is niet zo massaal. Je kunt er goed bijkletsen met vriendinnen. Het zit een beetje weggestopt. Ik denk dat veel mensen er zo voorbij lopen.”

De Pont
“Ik fiets regelmatig langs museum De Pont. Het kunstwerk buiten is elke keer weer anders. Ik vind het echt een blikvanger voor de stad. In het museum zelf ben ik nog niet geweest. We wilden het afgelopen zomer doen met het dispuut maar het is er nog steeds niet van gekomen.”

Totus
“Misschien ben ik nog wel het vaakst in de soos van Totus. Studenten die geen les hebben komen hier koffie of thee drinken en na drie uur schenken we bier. Op vrijdagmiddag lopen docenten naar beneden voor een borrel en op donderdagavond hebben we regelmatig een feest. Je hoeft niet naar huis om even in een andere omgeving dan school te zijn.”