Docenten en studenten samen in één ruimte na verbouwing AGZ

Nog geen jaar geleden werd bekend dat de opleiding Mens en Techniek ging verhuizen naar Breda. Nu, aan het begin van het studiejaar, is de verbouwing van de ruimtes van de Academie voor Gezondheidszorg (AGZ) klaar voor studenten en medewerkers van drie opleidingen.

Vanaf de gang op de derde verdieping aan de Hogeschoollaan in Breda kijk je de net verbouwde centrale ruimte voor medewerkers en studenten in. Wat opvalt zijn de rustige kleuren, het lichtgebruik en al het glas. Het GET-lab (Gezondheidszorg- en Technologielab) en de studio van Mens en Techniek hebben een prominente plek in de ruimte gekregen.

Pingpongtafel
Uitgangspunt voor de verbouwing was het creëren van een open sfeer. Waar interactie is tussen studenten en docenten en waar ze kunnen samenwerken. In de nieuwe ruimte zijn werkplekken, overlegplekken en studenten en medewerkers kunnen er chillen met een kop koffie. Eyecatcher is de pingpongtafel, die studenten al weten te vinden.

Anders dan bij andere academies werken docenten en studenten echt gezamenlijk in de verbouwde ruimte. Docenten hebben wel de mogelijkheid om zich terug te trekken te werken op de alleen voor hen bedoelde werkplekken. “Die hebben we in drie zones ingedeeld”, vertelt Hedzer Schotsman, academiedirecteur van AGZ. “Rumoer, ruis en rust. Die laatste zijn voor als docenten geconcentreerd willen werken.”

Daarnaast zijn er koptelefoons beschikbaar voor wie zich helemaal wil afsluiten. Wie even ongestoord wil bellen, kan zich terugtrekken in een klein, glazen hokje dat afgesloten kan worden, de moderne variant op de ‘telefooncel’.

Inloop
De opleidingen Fysiotherapie en Verpleegkunde beschikken over inlooplokalen. Studenten kunnen daar hun vaardigheden oefenen en er zijn bureaus waaraan docenten kunnen werken. “Ook weer om de interactie te bevorderen”, zegt Schotsman. In alle lokalen staan verrijdbare smartboards, om zo flexibel mogelijk te kunnen werken. En er is gezorgd voor genoeg stopcontacten,

“De centrale ruimte is samen met docenten ontwikkeld”, vertelt Schotsman. Van elke opleiding zaten er twee docenten in het gebruikersteam. “Af en toe legden ze de architect het vuur aan de schenen, als ze dingen anders wilden.” De academiedirecteur benadrukt dat ze in het kader van duurzaamheid spullen en materialen hebben hergebruikt.

Evaluatie
Zo’n zes weken na de ingebruikname worden de ruimtes geëvalueerd met docenten en studenten. Per e-mail kunnen zij nu al suggesties voor verbetering doen.

Ad Vogels

Ik was gisteren sinds lange tijd weer eens bij Avans in Breda. Wat is die werkomgeving van AGZ mooi geworden! Complimenten aan alle betrokkenen. Trots op Avans!

2018-10-24 08:47:29