‘Genderneutrale’ toiletten Avans Lovensdijkstraat?

Bij alle toiletten van Avansgebouw LA aan de Lovensdijkstraat zijn de plaatjes van de mannen- en vrouwentoiletten vervangen door genderneutrale plaatjes. Het blijkt een actie in het teken van een afstudeeronderzoek te zijn. Het wakkert de discussie aan: moet Avans genderneutrale toiletten krijgen?

Een mail van een onbekende afzender bereikte vorige week de redactie van Punt: ‘genderneutrale borden bij de wc’s!’ Een paar dagen later waren de oude bordjes weer terug, de conciërges hadden ze vervangen voor de gebruikelijke. “Een dag later heb ik overal weer de genderneutrale bordjes teruggehangen”, vertelt de verantwoordelijke student Davey Vos, vierdejaars Communication & Multimedia Design. Zijn afstudeeronderzoek staat in het teken van stereotypering van man/vrouw in de media.

Test
“Het is eigenlijk gewoon een test. Voor mijn afstuderen onderzoek ik hoe genderneutraal design kan bijdragen aan het doorbreken van stereotypering op man en vrouw, aangeleerd door de media.”

Davey ontwierp de genderneutrale bordjes en besloot ze niet alleen bij zijn eigen opleiding op te hangen, maar gelijk heel gebouw LA mee te pakken. “Vervolgens ben ik langs alle verdiepingen gelopen en observeerde ik wat iedereen zei en deed bij het zien van de plaatjes.” Naar eigen zeggen reageerden medestudenten in de toiletten vrij luchtig.

Non-binair
Student Robin Veeningen, lid van de Roze Helpdesk en Gender Sexuality Alliance ATGM, zag de bordjes ook. Vanuit de Roze Helpdesk hebben hij en medestudenten zich niet eerder hard gemaakt voor genderneutrale toiletten. “Wij willen niet dat ene ‘speciale sneeuwvlokje’ zijn. We willen niet te veel tegen de haren instrijken.” Maar er is wel degelijk behoefte aan, weet hij: “1,3 procent van de bevolking, dus ook hier binnen Avans, is non-binair.” Oftewel, iemand die zich niet thuis voelt in de in de gendercategorieën man of vrouw.

Eéntje maar
Voor Robin hoeven niet álle Avanstoiletten genderneutraal te worden: “Ik zou persoonlijk al tevreden zijn met één genderneutraal toilet per gebouw voor de paar mensen die dat nodig hebben. Niet iedereen heeft namelijk de behoefte om naar een genderneutraal toilet te gaan en voor die mensen moeten we ook zeker de opties open houden.” Robin noemt nog een punt dat in zijn optiek van belang is: “Een genderneutraal toilet kan ook voordelen hebben voor transgenders, omdat ze dan niet hoeven kiezen tussen het ‘goede’ of ‘verkeerde’ toilet.”

Davey: “Uit literatuuronderzoek is gebleken dat mensen bij langdurige blootstelling aan bepaalde beelden, daar aan gewend raken.” Dus als Avansstudenten de genderneutrale bordjes bij de wc’s maar lang genoeg zien, vinden ze het straks gewoon? “Ja.”

Wat vinden jullie?

W*M

hehe kijken ze eindelijk niet meer raar als je met je meisje naar toilet gaat,

2018-09-28 08:25:17

Gattaca

Mensen die genderneutraal denken te zijn, zijn gewoon een man of een vrouw. Waarom negeren we biologische feiten? De reden dat toiletten gescheiden zijn stemt af van cultuur en religie, er hoeft niks veranderd te worden.

2018-09-27 23:09:22

T

Ik vind het eveneens onzin. Als Avans zich eens zou bezig houden met verbetering van het onderwijs en/of curriculum, daar hebben we meer aan ipv dit gejank.

2018-09-27 20:12:25

Een Man

Deze genderneutrale waanzin die uit de USA is komen overwaaien is een zeer slechte zaak. Je bent biologisch gezien een man of een vrouw. Mensen die daarover twijfelen moeten dat niet opdringen aan anderen maar psychische hulp zoeken.

2018-09-27 19:06:50

Rechtserakker

Ronduit belachelijk! Iets met door je strot duwen? Ik identificeer mezelf as een Apache-gevechtshelicopter. Krijg ik nu ook een apart toilet? Waanzin.

2018-09-27 17:03:27

Pieterpuk

Ik vind dat genderneutralen geen mening hebben en dat ze gewoon de pot op kunnen gaan ;) ze kiezen maar welke ze liever hebben

2018-09-27 16:57:46

Achmed Schaap

Wat een onzin. Alles draait tegenwoordig om sexisme, racisme en progressiviteit. Je bent of een man of een vrouw. Geen derde, vierde of zelfs tachtigste geslacht.

2018-09-27 16:46:24

N3rd

Reactie op andere comments: Het toilet thuis is unisex, zowel voor mannen als vrouwen, niet per se gender-neutraal.

2018-09-27 16:31:57

Puck

Leuk onderzoek! De toilet thuis is natuurlijk ook gewoon neutraal!

2018-09-27 15:04:18

Jacomine Ravensbergen

Is dit niet een non-discussie? Het overgrote deel van alle toiletten bevindt zich in onze woonhuizen. Die zijn iha behoorlijk 'genderneutraal' en dat vinden we ook gewoon normaal.

2018-09-27 15:01:51