HBO Intro Festival Den Bosch: weekje later, toch maximaal feest

Bossche hbo-studenten kunnen terugkijken op een geslaagd feestje. 4.400 bezoekers telde het HBO Intro Festival, daarmee is bijna de maximale capaciteit op het festivalterrein bereikt. In totaal ging er 5.000 liter bier doorheen.

“Het is jammer dat het in een collegeweek is. Veel van mijn studiegenoten zijn gewoon naar huis gegaan omdat ze op en neer moeten met de trein. Die wonen niet in Den Bosch. En ik heb zelf ook college morgenochtend. Vandaag had ik tot half vijf lessen, eigenlijk is het niet relaxed om daarna het feest te hebben”, zegt Bouwkundestudent Max die even na 17.00 uur het festivalterrein op loopt.

Weekje later
Normaliter vindt het HBO Intro Festival Den Bosch plaats in de introweek van Avans, dit jaar zitten die studenten al volop in de collegebanken. “We moesten het festival een week naar achter schuiven omdat de HAS pas deze week begonnen is. Anders zouden we die studenten mislopen”, legt organisator Hester Klein Tijssink uit. “Volgend jaar zitten we met hetzelfde probleem, daarom is er ook nog geen datum gecommuniceerd voor 2019.”

Studenten Human Resource Management Lieke, Roos en Lobke zijn met de trein gekomen.
Roos: “Jammer dat het niet op een vrijdag is, ik denk dat er dan meer mensen zouden zijn. Ik moet morgenochtend vroeg naar school, dus ik ga het nu niet te laat maken.” De rest beaamt dat. Ze vinden het alle drie leuker aangekleed dan verwacht.

‘Het is een goed excuus om morgenochtend mijn college te skippen’

Studenten Davey, Quincy en Maarten vinden het een leuk feestje, al is het in het begin “een beetje tam”. Ze hebben geen probleem met de timing. Quincy: “Het is een goed excuus om morgenochtend mijn college te skippen”.

Verpleegkundestudenten Evi en Rowena valt het op dat er nog meer kraampjes bijgekomen zijn. Rowena: “ Het viel me meteen op dat het zo vol staat, waardoor het krap is bij de main stage. Dat wordt nog wat als het straks drukker wordt.”

‘Het is echt een welkom feest voor nieuwe studenten en een welkom terug van de vakantie voor meerdejaars’

Alle studenten zijn welkom
Anders dan het HBO Intro Festival in Breda zijn op de Bossche editie alle hbo- en wo-studenten van Den Bosch welkom. “Het is echt een welkom feest voor nieuwe studenten en een welkom terug van de vakantie voor meerdejaars”, zegt Klein Tijssink die het aantal terugkomers elk jaar ziet toenemen. “Het wordt steeds meer een feest waar je bij moet zijn geweest. Dit jaar waren er ook meer studenten van de Jheronumus Academy of Data Science.”

“Eigenlijk was alles maximaal”, zegt Klein Tijssink. “Het aantal bezoekers, ons geluk met het weer en hoeveel er gedronken is.”