Inschrijven na 1 mei, dan kom je er bij Avans niet zomaar in

1 Mei is al een aantal jaren dé deadline voor het inschrijven voor een voltijdsopleiding in het hbo of wo. Toch ontvangt Avans tussen 1 mei en 31 augustus elke week rond de tien aanmeldingen van jongeren die in het nieuwe studiejaar willen beginnen aan een hbo-opleiding. Alleen in bijzondere gevallen worden die jongeren alsnog toegelaten, blijkt uit twee zaken van de Geschillenadviescommissie.

“Tijdens mijn mbo-studie heb ik altijd gezegd dat dit voor mij de laatste studie was, ik wilde gaan werken. Maar toen ik in mijn vierde jaar bij Sligro ging werken, ben ik gaan twijfelen. Dat was helemaal niet op mijn niveau. Dus ik moet wel doorstuderen”, geeft een voormalig mbo-student aan die dolgraag op 1 september wil beginnen bij de opleiding Finance & Control. De student schreef zich in op 25 juni en werd afgewezen door de Toelatingscommissie van Avans.

Twijfelen
“Waarom heb jij je dan niet voor 1 mei ingeschreven? Die datum was je toch bekend?”, vraagt de voorzitter van de Geschillenadviescommissie. Die buigt zich over het bezwaar van de student tegen zijn afwijzing. “Ik was nog aan het twijfelen. Achteraf gezien had ik mijzelf gewoon op tijd moeten inschrijven, zeker als daar verder nog geen consequenties aan verbonden zijn.”

Een andere student heeft zich op 2 juni ingeschreven voor de opleiding Commerciële Economie. Sinds januari was hij in gesprek met zijn ouders om hun horecazaak over te nemen. “Uiteindelijk vond ik mezelf daar nog te jong voor. Ik moet meer kennis opdoen. Dus wil ik studeren. Maar ik weet ook dat ik te laat was met mijn inschrijving.”

‘Waarom harkt Avans die late aanmelders niet gewoon binnen?’

De voorzitter van de Geschillenadviescommissie richt zijn pijlen op de Toelatingscommissie: “Wat is eigenlijk het belang van Avans? Hier zit iemand die graag een opleiding wil volgen. Waarom harkt Avans die late aanmelders niet gewoon binnen?”

Intakegesprek
“De overheid heeft 1 mei als deadline ingevoerd omdat dit ten goede komt aan de organisatie en de planning van onderwijsinstellingen, daarnaast heeft het te maken met de studiekeuzecheck of het intakegesprek dat aankomend studenten tegenwoordig doorlopen”, geeft de voorzitter van de Toelatingscommissie aan. Niet alle hogescholen handhaven de 1 mei-regeling, maar Avans wel. “Voor ons gaat kwaliteit boven kwantiteit, daar hoort het correct volgen van de procedure bij.”

Alleen in bijzondere omstandigheden worden late inschrijvers als nog toegelaten. “Dan moet je denken aan een ernstige ziekte of een onvoorziene gebeurtenis in de privésfeer. Iemand die ineens zijn baan kwijtraakt en besluit te gaan studeren. Daar is bij deze studenten geen sprake van.” De voorzitter van de Toelatingscommissie raadt de studenten aan zich te oriënteren bij de Academie voor Deeltijd en de Associate degree-opleidingen. “Daar kun je nog inschrijven tot en met 31 augustus.”