Internationale student wil uitstel bsa: ‘Veel stress door financiële problemen familie’

Een student International Engineering & Management (IEM) heeft in zijn eerste jaar te weinig studiepunten gehaald om verder te mogen. Hij moet de opleiding verlaten, maar wil uitstel van het bindend studieadvies en gaat in beroep bij het College van Beroep voor de Examens (COBEX).

De internationale student haalde 44 studiepunten in plaats van de benodigde 52. Voor de examencommissie reden om hem een negatief bindend studieadvies te geven. De student wil heel graag nog een kans en voert bijzondere omstandigheden aan.

Hartaanval
“In het voorjaar is een goede vriend overleden aan een hartaanval”, vertelt de IEM-student tijdens de zitting. “Daarna raakte ook nog mijn familie in de financiële problemen. Zij betalen voor mijn opleiding en verblijf hier. Dat bezorgde mij veel stress. Ik had last van paniekaanvallen en was depressief, maar ik ging wel naar school.”

Toen het echt niet meer ging, stapte de student naar de decaan. “In april dacht ik nog dat ik alles ging halen, daarom deed ik dat pas eind juni.” Bij bijzondere omstandigheden moeten studenten bewijzen kunnen overleggen. Omdat het inmiddels bijna vakantie was, kwam de IEM-student pas in augustus met bewijzen terug bij de decaan.

Niet veel vertrouwen
De examencommissie heeft niet veel vertrouwen in de student. “Je docenten zeggen dat je regelmatig te laat in de les verschijnt, dat je lessen en tentamens mist en dat je niet de goede houding hebt.”

“Ik weet zeker dat ik zonder die omstandigheden wel genoeg studiepunten had gehaald”, zegt de IEM-student. “Alleen de laatste periodes heb ik een aantal punten gemist. Ik wil heel graag aan het tweede jaar beginnen, ook al weet ik dat het zwaar wordt. Engineering is wat ik echt wil doen. Bovendien kunnen mijn ouders een extra jaar studeren niet betalen.”

Te groot gat
“Zien jullie genoeg grond voor uitstel van het bindend studieadvies?”, vraagt het docentlid van COBEX aan de examencommissie. “Nee, dat doen we eigenlijk nooit”, zegt het commissielid. “Een student moet zich in het eerste jaar bewijzen. We kijken of iemand geschikt is voor de opleiding. In dit geval zit er een te groot gat tussen 44 en 52 studiepunten.”

De student voert ook nog aan dat hij bij de examencommissie geen eerlijke kans heeft gekregen. In een hoorzitting meldde hij dat hij persoonlijke problemen had. “Maar ik wilde er niet te lang over doorgaan, dat voelde niet goed. Ik voelde me aangevallen.”

COBEX verklaart het beroep van de student gegrond. Hij mag zijn opleiding voortzetten.