NHL Stenden rouwt om doodgestoken student, medestudent verdacht

foto: Pixabay.comBij NHL Stenden Hogeschool is verslagen gereageerd op de dood van een 20-jarige buitenlandse studente. Ze is gisterochtend neergestoken in een appartement in Emmen. Een 21-jarige verdachte, eveneens student aan NHL Stenden, zit vast.

De vrouw uit Duitsland was net begonnen aan haar tweede jaar van de opleiding International Business and Languages. “Emmen is een kleine vestiging met een hechte gemeenschap, dan komt zo’n klap verschrikkelijk hard aan”, zegt NHL Stenden-bestuurder Jan van Iersel. “De zorg voor studenten en personeel staat nu voorop.”

Bloemen
De hogeschool heeft een ruimte ingericht voor herdenking, er worden bloemen gelegd en er is een traumadeskundige aanwezig voor mensen die behoefte hebben om te praten. “Per les wordt gekeken of de studenten het aankunnen of niet”, aldus Van Iersel.

Personeel en studenten zijn gistermiddag op de hoogte gebracht. “Zodra de familie van het slachtoffer was ingelicht, hebben we het trieste nieuws bekendgemaakt”, zegt Van Iersel. “Eerst bij de docenten en studenten van haar opleiding, daarna hebben we de kring uitgebreid.”

Ongeloof
De reacties lopen sterk uiteen, zegt hij “Iedereen gaat er toch weer anders mee om. Er wordt veel gehuild, sommigen reageren met ongeloof, anderen kruipen bij elkaar of lopen juist weg. Het is een en al emotie. Die proberen we zo goed mogelijk te kanaliseren en op te vangen.”

Extra aandacht was er ook voor de internationals. “Die kennen elkaar en trekken met elkaar op.” Ook de verdachte is een buitenlandse student. Het zou gaan om een 21-jarige Italiaan.

De politie werd maandagochtend vroeg gealarmeerd over het steekincident in een appartementencomplex in Emmen, waar veel buitenlandse studenten wonen. Agenten troffen de vrouw zwaargewond aan. Later overleed ze in het ziekenhuis aan haar verwondingen.