Pabo-student wil uitstel bsa: ‘Ik heb nu echt een andere houding’

Een Pabo-student heeft te horen gekregen dat hij de opleiding moet verlaten, omdat hij niet genoeg studiepunten heeft gehaald. Zijn stoornis ADD heeft hem de das omgedaan. De student wil uitstel van het bindend studieadvies en gaat in beroep bij het College van Beroep voor de Examens (COBEX).

In het eerste jaar heeft de Pabo-student 46 studiepunten gehaald en niet de benodigde 52. Daarom moet hij de opleiding verlaten, oordeelt de examencommissie. De student voert echter bijzondere omstandigheden aan: hij heeft ADD (Attention Deficit Disorder).

Extra voorzieningen
Dat de student ADD heeft, was al bekend voordat hij aan de opleiding begon. Hij meldde het bij de intake. Daar kreeg hij het advies ‘twijfel’ en werd doorgestuurd naar de decaan. Vanwege zijn ADD mocht de student gebruik maken van voorzieningen als extra tijd tijdens toetsen en eventueel alleen in een ruimte zitten bij het maken. Met de decaan maakte hij de afspraak om terug te komen wanneer het niet goed ging.

Nooit iets gedaan
De student legt uit: “Ik heb het vwo gehaald zonder er iets voor te doen. Ik ging naar de lessen en haalde daarmee alle toetsen. Na de eerste periode op de Pabo kwam ik erachter dat ik het niet ging redden met dezelfde houding als op het vwo.” De student ging in gesprek met zijn slb’er en gaf aan dat hij niet wist hoe hij het leren moest aanpakken. Ook het maken van een goede planning was een zwak punt. In periode twee liepen de spanningen voor de student hoog op.

Pas aan het einde van periode drie van het eerste jaar ging de student daadwerkelijk terug naar de decaan. Hij had nog maar 13 studiepunten gehaald. “Ik had een verklaring van een psycholoog nodig en sprak met de decaan af dat nog 33 studiepunten erbij zou halen. Dat moest genoeg zijn voor een uitgesteld bindend studieadvies.”

Geen vertrouwen
Daar gaat de examencommissie niet in mee, ondanks dat de student aan het einde van het studiejaar 46 studiepunten had behaald. Ze vinden dat hij net als andere studenten pas bij 52 punten door mag naar het tweede jaar. “We hebben hem voorzieningen aangeboden, maar toch is het niet gelukt. De student heeft geen vooruitgang laten zien, we hebben er geen vertrouwen in.”

Het docent-lid van COBEX meent dat er wel degelijk gronden zijn voor uitstel. “Hij heeft een stijgende leerlijn laten zien door in de laatste periode 33 studiepunten te halen.” Ook de student zelf vindt dat hij hard heeft gewerkt. “Ik ben nu een andere student, ik heb echt een andere houding. De laatste periode heb ik nog veel gedaan en veel vakken gehaald.”

Uitspraak
COBEX verklaart het beroep van de student gegrond. Hij mag zijn opleiding voortzetten.