Tussenjaren duren steeds langer

Niet alleen is een tussenjaar populairder dan ooit, steeds meer jongeren nemen er twee of zelfs meer. Dat schrijft De Telegraaf vandaag, die zich baseert op cijfers van DUO.

In 2015 waren ruim 4500 eerstejaars er twee jaar of meer tussenuit geweest voordat ze zich inschreven in het hoger onderwijs; in 2017 was dat aantal gestegen naar 6200. Dat blijkt uit de bij DUO opgevraagde cijfers.

Keuzestress
Tom van den Brink, voorzitter van studentenorganisatie ISO, suggereert in het NOS Radio 1 Journaal dat er een verband is met de invoering van het leenstelsel. Jongeren denken daardoor langer na over hun studiekeuze dan vroeger. “Er is meer keuzestress en prestatiedruk”, zegt Van den Brink. “Jongeren willen het in één keer goed doen.”

Van den Brink: “Als je na een jaar uitvalt omdat je de verkeerde keuze hebt gemaakt, heb je al 7.000 euro schuld. Het is terecht dat jongeren langer wachten met kiezen, maar het is wel zorgelijk. Het gaat de verkeerde kant op met het systeem.”