Wat te doen tegen de hoge uitval bij Verpleegkunde?

illustratie: Julika RunowTerwijl de tekorten in de zorg hoog oplopen, valt landelijk bijna de helft van de hbo-studenten Verpleegkunde uit. De Hogeschool Rotterdam onderzoekt hoe ze beter kunnen worden voorbereid op de hoge fysieke en mentale druk van het vak.

Maar liefst 45 procent van de studenten valt tijdens de opleiding Verpleegkunde uit, en anderhalf jaar na afstuderen geeft nog eens 14 procent er de brui aan, blijkt uit cijfers van de Erasmus Universiteit die hogeschoolblad Profielen vandaag noemt.

Piekeren
Het kenniscentrum zorginnovatie van de Hogeschool Rotterdam wil wat doen aan de hoge uitval. Sinds 2016 volgt het drie cohorten van in totaal 750 derdejaarsstudenten Verpleegkunde van de hogeschool. De voorlopige onderzoeksresultaten liegen er niet om. Veel studenten hebben regelmatig last van spieren en gewrichten (74 procent) en krijgen tijdens stages te maken met fysiek of verbaal geweld (72 procent). Veertig procent ervaart forse stress: ze piekeren veel en slapen slecht.

Confrontatie sterfgevallen
Op basis van de eerste resultaten adviseren de onderzoekers om studenten bijvoorbeeld meer les te geven in tiltechnieken en in stressherstel. Ook zou er meer aandacht moeten komen voor de omgang met patiënten die op sterven liggen. In Profielen staat het relaas van een studente die bijna stopte met haar opleiding omdat de confrontatie met tien sterfgevallen tijdens de stage haar te veel werd.

Richard

Is er ook bekend hoe dit bij Avans zit?

2018-09-06 11:40:46

Student hbo-v

Ik vind dat er erg weinig aandacht is voor de nadelige omstandigheden die er nu zijn binnen de zorg. Denk bijvoorbeeld maar aan de hoge werkdruk, personeelstekorten, onvrede over de arbeidsvoorwaarden, vele onregelmatigheid.

2018-09-06 11:03:58