2,8 procent meer eerstejaars in hbo

Bij de hogescholen zijn er in september 2,8 procent meer eerstejaars van start gegaan dan vorig jaar. Vooral de tweejarige hbo-opleidingen (associate degrees) groeien als kool.

Economische opleidingen profiteren het meest. Zij zien het aantal eerstejaars met 4,7 procent toenemen. De landbouwopleidingen lijden een verlies van 4,8 procent. Onderwijs en techniek blijven steken op een groei van 1 procent.

Het zijn nog altijd voorlopige cijfers, gebaseerd op de stand van zaken per 1 oktober. De officiële tellingen komen in februari, maar die zullen niet meer veel verschillen. Vorig jaar scheelde het maar 0,3 procentpunt.

Korter
De associate degrees (ad’s) hadden vorig jaar 4.500 eerstejaars en nu zijn dat er 6.000. Voor het tweede jaar op rij groeien deze opleidingen dus met zo’n 35 procent. Ze zijn bedoeld voor mbo’ers en werkenden die de stap naar een vierjarige hbo-opleiding te groot vinden en liever een kortere studie volgen.

De opleidingen bestaan sinds 2006 en zijn begonnen als aftreksels van vierjarige bacheloropleidingen. Aanvankelijk liepen ze niet zo goed, zeker niet toen de economische crisis uitbrak en bedrijven minder geld uittrokken om hun personeel bij te scholen, maar sinds 2014 is het tij gekeerd. Sinds vorig jaar staan de ad-opleidingen op eigen benen.

Er zijn nu meer eerstejaars ad-studenten dan masterstudenten in het hbo, maar de hbo-masteropleidingen zitten ook in de lift en trokken dit jaar 14,9 procent meer eerstejaars. Het zijn er nu 5.500.

Pabo
De Vereniging Hogescholen is met name blij dat de pabo’s weer groeien. Deze opleidingen tot leraar in het basisonderwijs hebben tien procent meer eerstejaars gekregen, maakte de vereniging eergisteren al bekend. Mede door strengere instroomeisen stortte de aanwas van pabo-studenten drie jaar geleden in en de opleidingen zijn nog altijd van die klap aan het herstellen.

Bij de tweedegraads lerarenopleidingen gaat het minder goed. Het verschilt per vakgebied, maar gemiddeld liep het aantal eerstejaars met 6,5 procent terug.