Avans Duurzaam lanceert online spel: ‘Wij wilden iets tofs maken voor studenten en docenten’

Illustratie: Elmarye Aaij

Het Nieuwe Gewoon heet het online spel dat Avans Duurzaam morgen lanceert op de Dag van de Duurzaamheid. Het spel is bedoeld voor groepen en helpt spelers zelf een duurzaam project te starten.

“Wij waren op zoek naar een manier om binnen Avans mensen aan te zetten om meer met duurzaamheid te doen”, vertelt Esther Punte van Avans Duurzaam. “Wij wilden iets tofs maken voor studenten en medewerkers, toen kwam al snel het idee van een online spel. We hopen dat docenten het spel met hun studenten gaan spelen.”

Spelverloop
Het spel neemt spelers mee langs de zeventien duurzaamheidsdoelen van de Verenigde Naties. Deze doelen gaan over armoede, gezondheidszorg, milieu en klimaat. Wie het spel speelt, begint dus met een ruime keuze uit duurzame doelen. Daarna kun je met je groep kiezen met welk doel je aan de slag wilt. Vervolgens word je door het spel aangespoord om zelf een project te bedenken. Dit project wordt gedeeld op een prikbord zodat iedereen kan zien wat voor projecten er nog meer zijn bedacht én om nog meer inspiratie op te doen.

Plastic Whale
Studenten van de GreenOffice hebben het spel al getest. Daar kwam project Plastic Whale uit. Morgen varen studenten van de GreenOffice om twee uur in de middag met een boot de singel van Breda op om naar plastic te vissen. Tijdens de boottocht vloggen de studenten over hun ervaring.

Zelf spelen
Wie geïnteresseerd is, kan het spel aanvragen door een mailtje te sturen naar duurzaam@avans.nl. Het spel is geschikt voor computer en smartphone en is bedoeld voor groepen van vier of meer personen. Voor wie graag begeleiding heeft bij het spelen: studenten van GreenOffice zijn beschikbaar om het spel te begeleiden.