Avans heeft een dinorobot; maar wie geeft hem een naam?

Het Gezondheidszorg- en Technologielab (GET-lab) van Avans in Breda doet onderzoek met een dinorobot. De robot wordt bijvoorbeeld ingezet bij kinderen om angst en verdriet weg te nemen en sociale interactie te vergroten. Een probleem: de robot heeft nog geen naam. Maar die kun jij hem geven!

Zeehondrobot Paro is al langer bekend bij Avans. Mensen met bijvoorbeeld dementie hebben baat bij de knuffelbare robot. De nieuwe kleine dinosauriër kan veel meer dan Paro. “Deze robot beschikt echt over kunstmatige intelligentie”, legt projectleider Miriam Reelick van het Gezondheidszorg- en Technologielab. “ De robot bouwt een karakter op, moet worden gevoerd, kan spelen en slaapt. Het is een beetje vergelijkbaar met de Tamagotchi.”

Zorg en welzijn
ASB en ASH, de sociale academies van Avans, hebben de robot gekocht omdat ze in de praktijk willen onderzoeken of de robot echt werkt en met welk doel en op welke manier deze dus ingezet kan worden in zorg en welzijn. “Daar is nog weinig onderzoek naar gedaan. Het is de bedoeling dat studenten in samenwerking met het werkveld gaan meten hoe kinderen reageren op de robot. Wat gebeurt er als hij wordt ingezet, hoe zijn de reacties?”, zegt Reelick.

Naam
De robot gaat pas echt werken als hij een naam heeft. “Als je die gaat herhalen, gaat hij daar op reageren. Het wordt echt zijn naam”, zegt Reelick. Weet jij een leuke naam voor de nieuwste robot van Avans? Je kunt tot vrijdag 26 oktober je suggestie mailen naar get-lab@avans.nl.

W*M

be-great :D such a nice big dino, love it

2018-10-12 23:11:00