Dutch Design Week: CMD-studenten halen persoonlijke data uit simpele webcamfoto

Heb jij er ooit bij stilgestaan dat een algoritme op basis van een simpele foto een hele hoop over jou kan achterhalen? Bossche studenten Communication & Multimedia Design bouwden voor de Dutch Design Week (DDW) een installatie, LocalMist, om dat tastbaar te maken.

De meesten van ons realiseren zich wel dat Instagram en Facebook vrijwel alles van ons weten. Om over Google nog maar te zwijgen. Waar veel mensen niet bij stilstaan, is dat ook de meest simpele camera in de supermarkt of bij jou op de hoek van de straat meer data over jou kan achterhalen dan je denkt.

Kwetsbaarheid
Tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven staat op het Ketelhuisplein een groep studenten  van Avans en de HKU die de minor Meaningful Data Design volgen. In samenwerking met de gemeente Breda ontwierpen zij de installatie LocalMist. Onbewust laten we, door het gebruiken van nieuwe technieken, heel makkelijk datasporen achter. De data van alle slimme apparaten die jij in huis hebt en instelt, worden ergens in de cloud opgeslagen. Maar volgens docent Brenda Renssen en de studenten zijn we ons te weinig bewust van de kwetsbaarheid en afhankelijkheid die daarmee gepaard gaan.

Privacy?
Wat gebeurt er met al die informatie over jou en wat betekent dat voor jouw beeld over privacy? Dat maken Wesley Hartogs en zijn medestudenten tastbaar met hun installatie. Wesley: “Aan het begin van de installatie wordt een foto gemaakt met een webcam. Die wordt gescand en ondertussen loopt de bezoeker door de installatie heen. Aan het einde van de installatie rolt er een bonnetje uit met leeftijd, etniciteit en hoeveel procent man of vrouw je wordt geschat.”

Het algoritme dat de foto scant, haalt de benodigde informatie uit een vrij toegankelijke database en labelt met die informatie de foto’s van de bezoekers.

Angstaanjagend
Klinkt best cool dat zoiets aan de hand van een matige foto vastgesteld kan worden, maar tegelijkertijd ook angstaanjagend. Want als deze webcam en simpel algoritme dat al kunnen, wat doen al die andere duizenden camera’s op straat dan?

“Algoritmes zijn heel handig, maar het gaat ook om degene die ze programmeert.” Want iemand die op een bepaalde manier ergens over denkt, programmeert dat ook zo in de wiskundige formule. En dat is wat je nu tastbaar kunt ervaren met LocalMist, dus hoe een simpel webcam en een algoritme een reeks aan interpretaties kunnen produceren.