Ervaren Avansstudenten prestatiedruk?

Illustratie: Elmarye Aaij

Ervaren Avansstudenten prestatiedruk en welke invloed heeft dat op hun mentale gezondheid? Dat onderzoeken vierdejaarsstudenten Verpleegkunde voor een project van de minor Projectmatig Innoveren in de Zorg.

Bijna zeven op de tien studenten ervaren prestatiedruk, het gevoel onder druk te staan door constant te moeten presteren op diverse vlakken. Dat blijkt uit onderzoek naar studentenwelzijn aan Hogeschool Windesheim.

Druk is toegenomen
Van die studenten vindt 60 procent dat de druk is toegenomen en 37,5 procent geeft aan met psychische klachten te kampen. Verder zijn bij 14,4 procent van de deelnemers aan de hand van testvragen serieuze angst- en/of depressieklachten geconstateerd. Bovendien geeft het onderzoek aan dat 25 procent van alle ondervraagde studenten last heeft van burn-outklachten. Die klachten uiten zich in emotionele uitputting.

In welke mate Avansstudenten prestatiedruk ervaren is niet bekend. Dat onderzoeken de studenten Verpleegkunde de komende weken. Avansstudenten kunnen een bijdrage leveren aan het onderzoek door de enquête in te vullen.