Gebouw Hogeschool Windesheim weer veilig

Het gebouw X van de Hogeschool Windesheim in Zwolle, dat werd gesloten wegens instortingsgevaar, gaat na de herfstvakantie weer open. De vloer is verstevigd en het gebouw is veilig, meldt de hogeschool.

Het markante onderwijsgebouw werd een jaar geleden uit voorzorg gesloten toen bleek dat de vloerconstructies hetzelfde waren als in de parkeergarage bij Eindhoven Airport die vorig jaar mei deels instortte.

Technische fout
Ook de Erasmus Universiteit Rotterdam besloot uit voorzorg een gebouw te sluiten. Beide instellingen hebben de vloeren laten verstevigen. Het Rotterdamse Polakgebouw opende in april weer zijn deuren en Windesheim volgt na de herfstvakantie.

Gisteren kwam de Onderzoeksraad voor Veiligheid met een nieuw rapport over de Eindhovense kwestie: het grootste probleem zou daar zijn geweest dat de vloerplaten bij het leggen een kwartslag gedraaid waren.

Niet voor niets
Was de sluiting dan voor niets? Windesheim zegt van niet. Daar waren de vloerplaten wel op de juiste manier gelegd, maar voldeden ze alsnog niet aan de veiligheidsrichtlijnen die na de instorting in Eindhoven zijn aangescherpt. “Dit betekende dat het nodig was om de vloeren van gebouw X te verstevigen, wat uiteindelijk is gebeurd door 7.800 bollenankers te plaatsen”, aldus een persbericht.

De totale kosten van de reparatie bedragen 4,5 miljoen euro. Windesheim heeft de aannemer aansprakelijk gesteld en voorziet “een lang juridisch traject”.