GroenLinks: geef ook mbo’ers een titel

Illustratie: Elmarye AaijNet als studenten van hogescholen en universiteiten zouden mbo’ers bij diplomering een titel moeten krijgen, vindt Tweede Kamerlid Zihni Özdil van GroenLinks. Wat hem betreft krijgen ze Skilled, Craftsman of Expert achter hun naam.

Dit plan lanceert hij deze morgen in dagblad Trouw. Vanaf september 2019 heten mbo’ers officieel studenten, dus waarom zouden ze dan geen titel krijgen als ze klaar zijn met hun opleiding?

Bouwvakker
De MBO-raad weet niet of die titels per se Engelstalig moeten zijn. “Ik vind bouwvakker ook een geweldige titel”, zegt voorzitter Ton Heerts tegen Trouw. Maar verder is hij wel te spreken over het voorstel van GroenLinks.

Van mbo-jongerenorganisatie JOB hoeft het niet. De studentenstatus is een ander verhaal, want als student heb je recht op allerlei kortingen die mbo’ers nu vaak mislopen. Ook zijn er studentencafés of sportverenigingen waar mbo’ers nu nog niet welkom zijn.

Sympathiek
Minister Van Engelshoven vindt het een sympathiek idee, heeft ze aan het ANP laten weten. Ze gaat kijken welke titels internationaal gebruikelijk zijn en wil van mbo’ers weten wat zij van het idee vinden.

In het hoger onderwijs krijgen afgestudeerden bachelor of master achter hun naam, plus een toevoeging van hun studierichting. Voor academici is die toevoeging altijd of science dan wel of arts. In het hbo zijn er nog meer toevoegingen. Afgestudeerden kunnen bijvoorbeeld bachelor of education zijn. Ook titels als ingenieur, meester en doctorandus mogen nog altijd gevoerd worden.

h. kroeze

Dit voorstel gaat wat mij betreft niet ver genoeg; want wat is de volgende stap? Titel na het basis-onderwijs? Het lijkt mij beter om maar meteen het voorstel van de Tegenpartij door te voeren: iedereen bij zijn geboorte doctorandus.

2018-10-23 13:48:27