‘Hoe mooi zou het zijn als Avans niet alleen de beste maar ook gezondste hogeschool wordt’

Eerstejaarsstudenten Commerciële Economie in Breda gaan tijdens het vak Persoonlijk Leiderschap naar buiten om te bewegen. “We geloven dat gezond leven tot meer succes leidt.”

Docent Karen de Leeuw is een van de initiatiefnemers van de aandacht voor gezond leven. “Kijk naar succesvolle ondernemers. Dat zijn vaak fitte mensen. Door gezond te leven heb je een heldere geest, meer energie en bereik je betere resultaten. We vinden het belangrijk om onze studenten dat bij te brengen.”

‘We gaan studenten niets opdringen, maar leggen wel het belang uit van bewegen, gezonde voeding, rust en het effect van je omgeving’

De Leeuw ziet genoeg blikjes Red Bull in de klas staan. “Het vak Persoonlijk Leiderschap gaat om zelf keuzes maken. We gaan studenten niets opdringen, maar leggen wel het belang uit van bewegen, gezonde voeding, rust en het effect van je omgeving.”

“Studenten zitten bijna de hele dag op school. Zitten is het nieuwe roken. Docenten dragen de verantwoordelijkheid daar wat mee te doen”, vindt De Leeuw. Ze merkt ook dat studenten meer energie hebben als ze even buiten gevoetbald of gerugbyd hebben. “De studenten dragen zelf ideeën aan. Er ontstaan ook verschillende challenges zoals opdrukken en sit-ups. Een groep studenten zegt niet meer de lift te pakken. Ik merk ook dat het zorgt voor meer verbinding in de klas.”

De Leeuw hield even haar hart vast toen de eerste groep studenten afgelopen week ging voetballen naast Xplora. “Al die grote ramen daar, gelukkig ging het goed.”

Stressvermindering
Het initiatief van de docenten Commerciële Economie staat niet helemaal op zich. Decanen zijn bezig met stressvermindering door bewegen. “Ook de Academie voor Gezondheidszorg is bereid om mee te denken.”

‘Eigenlijk moeten er meer faciliteiten op Avans komen om met de klas te gaan bewegen’

“Het mooi zou het zijn als Avans niet alleen de beste maar ook gezondste hogeschool wordt”, zegt de docent. Ze hoopt dat meer opleidingen het initiatief gaan navolgen. “Eigenlijk moeten er meer faciliteiten op Avans komen om met de klas te gaan bewegen. Klassen kunnen wel naar studentensportcentrum Bress lopen, maar dan zijn ze heen en terug al 24 minuten kwijt.”

Wat vind jij?
Studenten Verpleegkunde in Den Bosch doen momenteel onderzoek naar activerende lesvormen zoals die bij opleiding Commerciële Economie. De Verpleegkundestudenten doen dit onderzoek voor het lectoraat Leven Lang In Beweging. Heb jij een mening over voetballen tijdens de les of sit-up challenges? Vul dan zeker de enquête in! Deelnemers maken kans op een prijsje.

Angelique

Goede initiatieven! Misschien ook geen Red Bull meer verkopen bij Avans? En gewoon weer 2 x per week een uur gym? Is er ooit een keer uitbezuinigd, hadden ze niet moeten doen :-(

2018-10-03 10:10:43