Keuzegids: Avans voor de zevende keer de beste grote hogeschool

Avans is volgens de Keuzegids HBO 2019 nog steeds de beste grote hogeschool van Nederland. Het is de zevende keer in tien jaar dat de hogeschool de toppositie inneemt. In vergelijking met vorig jaar is er een topopleiding bij gekomen, 26 opleidingen zijn gestegen en 12 opleidingen zijn gedaald.

“Avans staat al jaren op nummer één en laat de concurrentie dit jaar nog verder achter zich. Kleinschaligheid werkt bij Avans ook in het groot”, concludeert de Keuzegids. “De school is opgesplitst in meer dan twintig academies die in grote mate zelfstandig zijn. Zo weet Avans de voordelen van kleinschaligheid ook op grote schaal vast te houden.”

Tweede in de categorie grote hogescholen is weer Windesheim, de Hanzehogeschool is opnieuw derde. Het gat tussen Avans en de nummers 2 en 3 is dit jaar iets groter dan vorig jaar. Fontys staat op de vijfde plaats en de Hogeschool Utrecht is hekkensluiter. Opvallend is de stijging in de waardering van Inholland. Deze hogeschool heeft het een aantal jaren moeilijk gehad, maar laat inmiddels drie andere grote instellingen onder zich.

Topopleidingen
Dertien opleidingen van Avans krijgen in de Keuzegids het kwaliteitszegel ‘Topopleiding’. Dit zijn opleidingen die uitzonderlijk goed scoren. Landelijk zijn er 150 topopleidingen waarvan dus 13 van Avans. In Den Bosch zijn dat Business Innovation, Chemie, Informatica, Technische Bedrijfskunde, Elektrotechniek en Technische Informatica. In Tilburg gaat het om de opleiding Technische Bedrijfskunde en in Breda om de opleidingen Milieukunde (ESSET), Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek, Chemische Technologie, Fysiotherapie, Human Resource Management en Chemie. Opvallend is dat het aantal topopleidingen in Den Bosch in vergelijking met vorig jaar is gedaald van 9 naar 6. Tegelijkertijd is het aantal topopleidingen in Breda gestegen van 2 naar 6.

Stijgers en dalers
In totaal zijn 26 Avansopleidingen een of meer plaatsen gestegen en 12 opleidingen een of meer plaatsen gedaald. Vorig jaar daalden 27 opleidingen en stegen er 17.

Nummers 1, tussenhaakjes de ranking van vorig jaar:
Business Innovation, Den Bosch (3)
Chemie, Den Bosch (1)
Environmental Science for Sustainable Energy and Technology (Milieukunde), Breda (1)
Informatica, Den Bosch (1)
Technische Bedrijfskunde, Den Bosch (1)
Technische Informatica, Den Bosch (1)
Bedrijfskunde, Den Bosch (2)
Communication & Multimedia Design, Breda (2)
Integrale Veiligheidskunde, Den Bosch (2)
Ondernemerschap en Retail Management, Den Bosch (4)

Nummers 2:
Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek, Breda (3)
Chemische Technologie, Breda (5)
Elektrotechniek, Den Bosch (1)
Human Resource Management, Breda (12)
Bestuurskunde/Overheidsmanagement, Den Bosch (3)
Commerciële Economie, Den Bosch (7)
Communicatie, Breda (2)
Communication & Multimediadesign, Den Bosch (1)
Hbo-Rechten, Tilburg (2)
Hbo-Verpleegkunde, Breda (5)
Integrale Veiligheidskunde, Breda (3)
Mechatronica, Breda (2)
Technische Informatica, Breda (3)
Werktuigbouwkunde, Den Bosch (1)

Nummers 3:
Chemie, Breda (2)
Technische Bedrijfskunde, Tilburg (5)
Accountancy Breda (7)
Autonome Beeldende Kunst, Breda (6)
Autonome Beeldende Kunst, Den Bosch (4)
Hbo-Rechten, Den Bosch (3)
Human Resource Management, Den Bosch (4)
Informatica, Breda (5)
Mens en Techniek, Breda (3)

Ranking overige opleidingen:
Accountancy, Den Bosch 4 (5)
Bedrijfskunde, Breda 6 (6)
Bouwkunde, Den Bosch 9 (11)
Bouwkunde, Tilburg 9 (10)
Business IT & Management, Breda 4 (4)
Civiele Techniek, Den Bosch 5 (5)
Civiele Techniek, Tilburg 8 (6)
Commerciele Economie, Breda 6 (4)
Elektrotechniek, Breda 5 (6)
Finance & Control, Den Bosch 8 (4)
Finance & Control, Breda 5 (7)
Fysiotherapie 5 (6)
Verpleegkunde, Den Bosch 4 (3)
International Business, Den Bosch 6 (7)
International Business, Breda 6 (7)
Pabo, Breda 8 (8)
Ondernemerschap & Retail Management, Breda 4 (5)
Ruimtelijke Ontwikkeling, Tilburg 6 (6)
Social Work, Den Bosch 5
Social Work, Breda 11
International Maintenance Management, Breda 8 (6)
Vormgeving, Den Bosch 7 (5)
Vormgeving, Breda 6 (7)
Werktuigbouwkunde, Breda 5 (8)

Trots
Voorzitter van het College van Bestuur van Avans Paul Rüpp is trots: “Deze uitslag is een groot compliment naar onze docenten en medewerkers die zich iedere dag inzetten voor en zeer betrokken zijn bij onze studenten. Zij zorgen ervoor dat studenten zich gezien en gehoord voelen. Dat we al tien jaar in de top 3 staan, betekent niet dat we achterover leunen. We leiden studenten op voor nieuwe beroepen, geven samen vorm aan het onderwijs van de toekomst en bereiden ons voor op een nieuwe generatie studenten.”

Delen in de feestvreugde
De hogeschool kiest er dit jaar voor om anderen te laten meedelen in het succes. Avans doneert 5.000 euro aan de Watoto Foundation. Die stichting verzorgt onderwijs voor straatkinderen in Tanzania. De hogeschool roept iedereen op ook een donatie te doen. Je kunt dat doen via Qrtsjing.

Gabriël Bras

Wow, wat gaaf! Gefeliciteerd :-)

2018-10-04 08:09:23