Recensie: Uit huis met Jet vooral Instagrammable, verder saai

Het nieuwste boek van Jet van Nieuwkerk (yes, de dochter van) belooft verschillende makkelijke, verse en goedkope recepten voor meiden die net uit huis gaan, of zijn. Wat is dat toch met die aanname dat studenten niet weten hoe ze voedzaam moeten koken. Is het boek Uit huis met Jet de moeite waard of kan Jet het beter bij haar blog en tv-programma houden?

Redacteur/blogger turned influencer, turned dittes, turned dattes, turned boekenschrijver. Of zoiets. Zoals Monica Geuze met My Way, Liesbeth Rasker met Pinnen in Mongolië over reizen en Jamie Li met Sexy, but tired. but sexy. In dat rijtje past ook Jet van Nieuwkerk met haar derde boek Uit huis met Jet.

Oké, Jet van Nieuwkerk verdient wel meer credits dan in één adem genoemd worden met Monica Geuze. Want in tegenstelling tot laatstgenoemde, kan Van Nieuwkerk ook daadwerkelijk iets: schrijven. Zo deelt ze handige tips, over van alles en nog wat. Maar bovenal schrijft ze veel over eten. Nog specifieker: gezond eten.

Klassiekers en blogs
Met het boek Uit huis met Jet richt zij zich op meisjes op zichzelf gaan. ‘Of misschien doe je dat al een tijdje, maar kom je niet verder dan spaghetti met kookroom en kant-en-klare magnetronmaaltijden.’ In het boek combineert ze ‘90 makkelijke, verse en goedkope recepten met bespaartips.’

Een uitgebreide blik in het boek, mooi vormgegeven, instagramwaardige foto’s en het leest lekker weg, zoals we gewend zijn van de redacteur. Sommige recepten vergen inderdaad de beloofde minimale inspanning. En er zitten enkele verrassende recepten tussen. Zoals tongfilet met sinaasappel en tarte tatin van tomaat. Ze deelt handige recepten voor basissauzen die eigenlijk iedereen moet kennen zoals vinaigrette. En andere klassiekers zoals kaassouflé, artisjok en chocolademousse.

Maar recepten voor bananenbrood? Avocadotoast? Shake met mango? Daar is geen kookboek voor nodig. Die vind je op élke blog van een willekeurige millenial.

Must have?
Waar komt toch die aanname vandaan dat studenten die op zichzelf wonen, niet weten hoe ze gezond kunnen koken? De gemiddelde uitwonende student gaat tegenwoordig wel wat verder dan kleffe pasta met Smack uit een blikje. En als de inspiratie op is, dan is de Allerhande-app of google het antwoord. Aan blogs vol met simpele en gezonde gerechten geen gebrek. En wie níét gezond wil koken, zal daar met een speciaal boek ook echt niet aan beginnen.

Het is zo’n typisch boek dat je krijgt van je moeder als je voor het eerst op kamers gaat. Maar het is de vraag of de meiden die op zichzelf gaan wonen, én ook niet via het internet op zoek gaan naar nieuwe recepten, zij nog wel ouderwets een boek openslaan.

Het is een leuk boek. Tof geschreven. Mooie vormgegeven. Instagramwaardige foto’s. Maar geen must have. Ben je op zoek naar simpele maar gezonde maaltijden, dan kom je bij andere grote bloggers en kookboeken beter aan je trekken.