Tilburgse student schuilt in kerk tegen uitzetting: ‘De stress is ondraaglijk’

De Tilburgse student Hayarpi die met haar gezin dreigt te worden uitgezet schuilt in de Gereformeerde Kerk in Katwijk. Een petitie tegen haar uitzetting heeft inmiddels ruim achtduizend handtekeningen.

Hoewel de kerk rust biedt aan het Armeense gezin is de druk erg hoog, vertelt Hayarpi aan het blad Univers van Tilburg University. “We zijn al zo lang in paniek. Over onze toekomst tasten we nog altijd in het duister.” Hayarpi hoopt net als de Armeense kinderen Lili en Howick een kinderpardon te ontvangen van staatssecretaris Harbers.

Negen jaar
Toen Hayarpi elf jaar oud was kwam ze met haar ouders naar Nederland. In afwachting van de asielprocedure bouwden ze in Nederland een leven op. Inmiddels woont Hayarpi al negen jaar in Nederland en studeert ze Econometrie aan de Tilburg University. Dit ging niet makkelijk, vertelt ze. “Ik moest mij dagelijks in het asielzoekerscentrum melden, wat het lastig maakt om colleges te volgen. En ik was veel tijd kwijt aan op en neer reizen. Maar ik heb altijd alles gegeven voor mijn studie. Ik hoop dat het niet voor niets is geweest.”

Petitie
De vorige week gestartte petitie kan nog steeds worden ingevuld.