Zeer besmettelijk bofvirus onder Eindhovense studenten

Foto: Pixabay.com/Zes Eindhovense studenten zijn besmet met het bofvirus, meldt Omroep Brabant op basis van informatie van de GGD. Bof wordt overgedragen door besmette druppeltjes vocht die patiënten uitademen, niezen of hoesten. Studenten lopen eerder risico vanwege intensieve contacten die zij onderling hebben.

Vorige week ontving de GGD ontving signalen dat er bof zou zijn onder studenten. In totaal zijn nu bij de GGD zes studenten bekend met klachten die passen bij bof. Mogelijk zijn er nog meer studenten besmet, die niet bekend zijn bij de GGD.

Bof begint vaak met koorts en een opgezette wang door een ontstoken speekselklier. Eten, kauwen, slikken en de mond wijd openen doen pijn. Bof is besmettelijk vanaf twee dagen vóórdat de wang opzwelt tot vijf dagen daarna. Er zijn geen medicijnen tegen de bof.
Na één tot twee weken zijn de meeste patiënten weer beter.