Student-ondernemer: anoniem je manuscript indienen bij nieuwe uitgeverij van Avansstudenten

Beginnende auteurs kunnen binnenkort terecht bij Publisher YOUNG, een relatief goedkope uitgeverij waar schrijvers hun manuscript anoniem mogen inleveren. Het idee komt van Esmee Buijze en Drik Goossens, eerstejaarsstudenten Ondernemerschap & Retail Management (ORM) bij Avans in Breda.

Esmee Buijze was achttien jaar oud toen zij zelf haar allereerste boek uitgaf. “Het was heel moeilijk om überhaupt een uitgeverij te vinden, onder meer vanwege mijn leeftijd”, vertelt de student, die destijds een fantasyboek voor tieners schreef. “Toen ik eindelijk een uitgever vond, moest ik alle beslissingen aan de uitgever overlaten en veel geld betalen. Het voelde oneerlijk.”

Dat was drie jaar geleden. Esmee: “Nu wil ik zelf beginnende schrijvers helpen met het uitgeven van hun eerste boek.” Bij de ideale uitgeverij kunnen auteurs volgens Esmee anoniem hun manuscript inleveren, zodat iedereen een eerlijke kans heeft.

‘Er zijn altijd mensen die blijven lezen en zeker ook in grote hoeveelheden’

Anoniem
Dit jaar leerde Esmee op haar opleiding ORM Drik Goossens kennen. Het klikte meteen tussen de twee. Drik: “Esmee is ambitieus en super energiek, dat is behoorlijk aanstekelijk. Toen ze vertelde over haar plan, wilde ik heel graag meedoen. En zo geschiedde. De twee studenten leiden nu iets meer dan twee maanden hun eigen uitgeverij. “Manuscripten mogen anoniem ingeleverd worden, dus we gaan er blanco in. Op basis van het verhaal beslissen we of we het wel of niet gaan uitgeven”, licht Esmee toe.

Omdat ze nog maar net begonnen zijn, brengt het duo eerst een ‘testboek’ uit. Dat is een boek van Esmee dat al eerder is uitgegeven. Drik: “In december gaan we ons inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Hopelijk kunnen we vanaf januari manuscripts accepteren.

De jonge uitgevers maken zich niet al te veel zorgen over het gekelderde aantal lezers. Esmee: “Wij zijn er niet bang voor. Er zijn altijd mensen die blijven lezen en zeker ook in grote hoeveelheden, dat is ook uit ons marktonderzoek gebleken.”