Avansstudenten Fabio en Victor hebben hun kantoor in de oude rechtbank

Avansstudenten en zzp’ers Fabio Ros en Victor Sanner delen een kantoor op een wel heel toffe locatie: de oude rechtbank in Breda. Vanuit een voormalige zittingszaal, waar tot voor kort verdachten werden veroordeeld, runnen ze hun bedrijven.

Fabio en Victor leerden elkaar kennen toen ze voor hetzelfde bedrijf werkten en huren nu samen een kantoor. Sinds juni staat de oude rechtbank leeg en vorige maand trokken de twee ondernemers in een voormalige zittingszaal. Al het meubilair is weg, maar de publieke tribunes, vastgeschroefd aan de vloer en deels achter een dikke glazen wand, moeten blijven staan.

Alleen een bureau
De ondernemers zijn heel tevreden met hun kantoor. “Voor hetzelfde geld kun je op andere plekken alleen een bureau huren”, zegt Fabio. “Zo’n ruimte – netjes en goed onderhouden – vind je nergens”, voegt Victor toe.

VPS verhuurt de ruimte namens het Rijksvastgoedbedrijf, eigenaar van het enorme pand. “We mogen overal komen, maar op sommige plekken hangen camera’s”, vertelt Victor. “Laatst liep ik ’s avonds op een andere verdieping en merkte een camera me op. Binnen vijf minuten stond de politie op de stoep.” Vrienden die langskomen krijgen een rondleiding door het cellencomplex, kunnen een kijkje nemen in de controlekamer of de enorme parkeergarage.

Webshops beveiligen
Met zijn bedrijf FROSIT houdt Fabio zich al zeven jaar bezig met alles rondom webshops: van bouwen tot beveiliging en van onderhoud tot design. Ook weet hij als geen ander hoe je webshops AVG-proof maakt.

Zijn bedrijf loopt goed, Fabio werkt veertig tot zestig uur per week. Toch heeft hij besloten om zijn opleiding Business IT & Management af te maken. Daar kwam het de afgelopen jaren niet van. “Ik wil afstuderen vanwege mijn studieschuld en voor mijn moeder. Die zou het leuk vinden als één van haar kinderen een hbo-diploma heeft.”

Tijd voor school
Fabio doet het de komende tijd dus wat rustiger aan en reserveert tijd voor school. “Ik neem geen nieuwe opdrachten aan. Ik doe alleen nog dingen voor mijn vaste klanten. Daar kan ik prima van rondkomen.”

Leren van collega’s
Victor Sanner is derdejaars Informatica in Den Bosch, maar moet nog stage lopen. “Ik vind dat lastig. Als ik fulltime stage loop bij een bedrijf, krijg ik zo weinig betaald. Ik zie er ook wel de voordelen van, want tijdens een stage kan ik leren van collega’s. We kunnen onze kennis delen.”

Victor is eigenaar van VSION en bouwt websites. “Nu ben ik bijvoorbeeld bezig met een online catalogus voor een grote machinehandelaar. Ik bouw alles, van de voorkant tot de achterkant. Het bedrijf schrijft zelf de teksten en onderhoudt de site.”

Meteen in praktijk brengen
“Het voordeel van mijn opleiding is dat ik de dingen die ik op school leer, meteen in praktijk kan brengen”, zegt Victor. “Als tweede- of derdejaars kun je al websites in elkaar zetten. Informatica is echt een vakopleiding.” Ondernemen is heel makkelijk als ICT’er, meent Victor. “Je hebt alleen een laptop en internet nodig.”

Ook is hij bezig met het opzetten van een soort platform om het kopen van bitcoins makkelijker te maken. “Veel mensen weten niet hoe ze dat zelf veilig kunnen doen. Het is moeilijk om daarvoor de juiste plek te vinden. De koers van bitcoins schommelt erg en handelaren reageren daar verschillend op.” Toen steeds meer mensen online hun aankopen deden, ontstonden vergelijkingssites als Kieskeurig, met reviews. “Zoiets wil ik ook voor bitcoins opzetten.”