Avansstudenten toveren met moleculair koken: blauwe yoghurt-pudding en eetbaar glas

Zo’n 320 studenten van de Academie voor de Techologie van Gezondheid en Milieu hebben de afgelopen dagen getoverd met moleculair koken. De studenten ontpopten zich tot moleculaire keukenprinsen en prinsessen. Ze maakten allemaal desserts met wetenschappelijke twist. Pudding met blauwe aardbeienyoghurt bijvoorbeeld, of eetbaar glas. Een feest voor de smaakpapillen.

Het is vol, druk en gezellig op de vijfde verdieping van de Lovensdijkstraat. Wie het lokaal inloopt, wordt bijna bedwelmd door de mierzoete geuren van onder meer honing en vanille. De hele middag proeft een studentenpanel tal van spannende desserts, gemaakt met moleculaire technieken. Elke groep legt toe wat voor chemische processen er bij het koken te pas komen en hoe “echt” ingrediënten zoals honing en vanillie in hun toetjes zijn. Studenten leren spelenderwijs moleculaire technieken kennen.

Eetbaar glas
“We moesten heel veel roeren”, verzucht Guusje, die met een paar studiegenoten een complex dessert van suikerglas maakte. Het opvallende, kubusvormige resultaat mag er wezen. “Gemaakt van suikerglas, dat er precies zo uit ziet als glas. Met als verschil dat je het op kunt eten”, licht een van de andere scheppers toe.

Eén groep studenten legt nog snel laatste hand aan hun toetje. “We hebben geen naam voor dit gerecht”, vertelt maker Noa. “Maar de ingrediënten zijn ongebruikelijk. Er zit bijvoorbeeld blauwe yoghurt en zelfgemaakte vanillie in.”

Chocoladebol met alginaat bolletjes
Verderop presenteren vijf studenten een indrukwekkende chocoladebol met kaviaarballetjes van vanillie aan het panel. “Best moeilijk om te maken, maar mooi om te zien”, vertelt een van de makers. De docenten genieten zichtbaar van het gerecht, dat ook nog bijzonder fotogeniek is. De inhoud bestaat onder meer uit vanille en yoghurt, dat een aangename contrast vormt met de omhulsel van chocolade. Machtig, maar niet te zoet.