Bindend studieadvies: minister wilde steen in vijver gooien

Foto: Angeline SwinkelsGaat minister Van Engelshoven paal en perk stellen aan het bindend studieadvies, zoals ze bij de opening van het academisch jaar zei? Ze wilde vooral een discussie losmaken, zegt ze nu.

Donderdag verdedigde onderwijsminister Van Engelshoven in het parlement de begroting van haar ministerie. Na wat getouwtrek over investeringen en bezuinigingen bracht ze al snel het bindend studieadvies voor eerstejaars studenten ter sprake.

Ze had met enig tromgeroffel aangekondigd dat ze dit onder handen ging nemen. De norm moest omlaag naar 40 studiepunten, was haar gedachte bij de opening van het academisch jaar in Tilburg.

Maar ze kon geen meerderheid in de Tweede Kamer achter zich krijgen. Vorige week bleek haar plan afgezwakt. Ze wil nu met universiteiten en hogescholen in gesprek over de bsa-norm en de begeleiding van eerstejaars.

Stelliger
“En ik zie sommigen van u denken: was ze nou eerder niet stelliger?”, zei Van Engelshoven. “Maar soms moet je, om een discussie te starten, een steen in de vijver gooien.”

SP-Kamerlid Frank Futselaar nam daar geen genoegen mee. “Dat is toch niet een minister waardig, als je het hele onderwijsveld in oproer brengt, als studenten niet meer weten waar ze aan toe zijn?”, zei hij. “Dan kun je toch niet zeggen: ik wilde alleen maar een discussie beginnen?”

Er volgde geharrewar over de precieze bewoordingen die de minister had gebruikt. Ze wil werkelijk ‘paal en perk’ stellen aan het bsa, hield ze vol, maar ze gaat ook gesprekken voeren en onderzoek doen.

Het bleef Judith Tielen van regeringspartij VVD te vaag. “Ik wil nog één keer heel duidelijk horen wat de minister nu wel en niet van plan is. Ik wil in het voorjaar niet nog een keer discussies over wat ze bedoelde.”

Eisen
Van Engelshoven lichtte een tipje van de sluier op. Het zou kunnen dat ze eisen gaat stellen aan het bindend studieadvies als het strenger is dan 40 punten. Dan moeten opleidingen bijvoorbeeld aantonen dat ze goede begeleiding bieden.

“Dat is totaal niet wat ik voor ogen heb”, zei Tielen maar alvast. Zij heeft helemaal geen problemen met het bindend studieadvies zoals dat er nu is. De minister vervolgde haar betoog, maar op dit punt liet ze dus zowel oppositieleden als coalitiegenoten ontevreden achter.