CMD Den Bosch roept eigen afstudeerprijs in het leven: De Vaan

De opleiding Communication & Multimedia Design (CMD) reikt dit jaar voor het eerst een eigen prijs uit aan het beste afstudeerwerk. Docent Gabi Heinrichs: “De Vaan is er om de studenten in de spotlight te zetten die er net even bovenuit steken.”

“We hadden al langer de wens om een afstudeerprijs in het leven te roepen, zoals veel ontwerp- of kunstopleidingen dat al hebben. Onze zusteropleiding in Breda heeft bijvoorbeeld de Paul van ’t Hullenaarprijs”, zegt Heinrichs. Ook de Bossche en Bredase kunstopleidingen hebben eigen afstudeerprijzen. Waarom zou de Bossche CMD-opleiding dat niet doen?”

Spotlight
De Vaan is er “om de studenten in de spotlight te zetten die er net even bovenuit steken.” Daarbij kijkt het docententeam naar een aantal voor hen belangrijke uitgangspunten:

•             De student is outgoing: hij/zij treedt naar buiten met zijn/haar werk, zowel online als offline.
•             De student zoekt verbinding: hij/zij zoekt actief naar samenwerking met anderen, zowel binnen de opleiding als daarbuiten.
•             De student maakt kunstzinnig werk: hij/zij experimenteert met vormgeving/ontwerp, op visueel, auditief, ruimtelijk vlak en werkt hiermee aan de ontwikkeling van een authentieke visie als ontwerper/maker.

De Vaan
De prijs is vernoemd naar docent Robert de Vaan, voor veel studenten en alumni binnen de opleiding een bekend gezicht. De Vaan heeft op diverse aspecten veel betekend voor de opleiding. Zo is hij bijvoorbeeld de spin in het web voor de social kanalen en het naar buiten brengen van de verhalen van de opleiding.

De eerste De Vaan zal tijdens de diplomauitreiking in juli 2019 worden toegekent.

Afgelopen jaar presenteerden afgestudeerde CMD’ers hun afstudeerwerk voor het eerst tijdens een eindexpostie. Voorheen gaven ze een presentatie, maar deze vorm past beter bij de opleiding.