Column: Balans?

‘Fitgirls’: een term waarbij ik denk aan instafamous meisjes die graag met een stralende glimlach hun strakke buik showen en in hun stories foto’s van smoothies en salades hebben staan. Die vol trots op Snapchat posten dat ze een hele avond in de sportschool staan te zwoegen, terwijl ik in bed nog even een aflevering kijk op Netflix.

Ik heb ze ook in mijn vriendinnengroep. Gelukkig niet in die irritant opzichtige mate. En nee, ze hebben ook helemaal geen strakke buik die ze op elk mogelijke manier willen showen. Maar ze leven wel van zelfgemaakte smoothies en salades die het liefste nog biologisch zijn ook.

‘Ze leven van zelfgemaakte smoothies en salades’

Laat me benadrukken: deze levensstijl hanteren ze alleen doordeweeks. Van maandag t/m vrijdag staat de smoothiemaker op het aanrecht, wordt er tijdens barbecues gegeten van quinoasalades, drinken ze liters water (ab-so-luut geen colaatje of koffie), moet al het brood (voor zover ze dat eten) op speltbasis zijn en wordt er minimaal drie keer gesport. Supergoed bezig, wat mij betreft. Je zit gewoon nét wat lekkerder in je vel als je gezond eet en goed beweegt.

Maar dan breekt het weekend aan en wordt deze levensstijl even 180 graden gedraaid. Op zaterdagavond zie ik deze ‘fitgirls’ uit mijn vriendinnengroep in het café shotjes en wijntjes atten of hun leven ervan afhangt (ja, dat zijn dus dezelfde vriendinnen die zichzelf doordeweeks nog geen colaatje of koffietje gunnen). Ze houden het vol tot het café écht gaat sluiten om aansluitend nog een Turkse pizza naar binnen te werken in de snackbar. Vervolgens liggen ze op zondag een hele dag in bed met een zak chips en chocolade en ’s avonds eten ze friet.

‘Op zondag liggen ze een hele dag in bed met chips en chocolade’

Even eerlijk, ik begrijp dat dus helemaal niet. Waarom zou je doordeweeks zo ongelofelijk streng zijn voor jezelf dat een glaasje frisdrank er al niet in kan, om vervolgens in het weekend alle dingen die je jezelf doordeweeks verboden hebt, in drievoud te consumeren? Zo’n levensstijl is toch juist het tegenovergestelde van ‘fitgirl’?

Vormen deze twee uitersten samen de ultieme balans? Of kun je je levensstijl het beste zeven dagen per week met een korreltje zout nemen? Ach, ik eet terwijl ik op de bank lig te Netflixen op maandagavond de laatste paar chipjes uit de zak, om daarna te genieten van een kopje groene thee. Die schijnt vetafdrijvend te zijn.

Kijk, dat noem ik nou balans.

Isabel Timmermans is derdejaarsstudent Communicatie in Breda