Column: Diversivans

Foto: Loet Koreman

Brownies & Downies, die sympathieke keten waar mensen met een beperking je koffie serveren, ik vind het helemaal niets. Tot begin negentiende eeuw was ‘gekken kijken’ in de Dolhuizen hét favoriete gezinsuitje. Het lijkt er een moderne variant van. De intenties zijn niet verkeerd, maar meer dan een mislukte poging om een meer inclusieve samenleving dichterbij te brengen is het niet.

In een inclusieve samenleving is er namelijk een volwáárdige plaats voor alle soorten en maten mensen en kom je mensen met een beperking, psychische kwetsbaarheid, verschillende geaardheid of culturele achtergrond tegen in de bediening bij Van der Valk, als verkoopster bij de C&A of als postbode en juist niet in een exclusief koffiehuis waar mensen met een beperking het marketinginstrument zijn.

Als hogeschool leiden we professionals op voor de toekomst. Professionals die in een diverse samenleving aan de slag gaan. De term ‘superdiversiteit’ is in dit verband inmiddels gemunt. Een hogeschool is in zichzelf een krachtige en levensechte leeromgeving. Omgaan met diversiteit is een vanzelfsprekendheid binnen onze muren.

‘Omgaan met diversiteit is een vanzelfsprekendheid binnen onze muren’

Bij binnenkomst in willekeurig welk gebouw van Avans valt meteen op hoe kleurrijk en divers het docentenkorps is. Ook de schoonmaakploeg bestaat uit mensen van allerlei pluimage. Dat was vroeger wel anders. Tijdens een recente ontruimingsoefening stond iedereen in recordtijd buiten! Ook aan onze studenten in een rolstoel werd gedacht. Een aantal jaren geleden bleef er nog wel eens eentje achter op de derde verdieping.

Het aantal collega’s dat bij ons aan de slag is met afstand tot de arbeidsmarkt is ruim boven de gestelde norm en Piet heeft sinds enkele jaren slechts nog roetvegen. De zogenaamde loonkloof tussen mannen en vrouwen is bij Avans meteen gedicht toen we ontdekten dat ook bij ons er verschil in waardering bestond. Bij Avans kan, mag en durf je rechts, links, religieus, lesbisch, kwetsbaar, beperkt, grijs of uitgesproken te zijn.

De afgelopen jaren hebben we het er met z’n allen eens flink over gehad en hebben we geleerd dat het ons allemaal aangaat. We wilden van Avans een plek maken waar iedereen zich veilig, gerespecteerd en thuis zou voelen en waar verschillen ons juist sterker zouden maken. Avans zou Avans niet zijn als we ons niet onafhankelijk van participatiewetten, diversiteitsquota en symboolpolitiek daadwerkelijk zouden inzetten om onze club inclusief te maken. Dat is ons maar weer mooi gelukt! Ook volgend jaar staat het weer in de krant! Avans Hogeschool, beste hogeschool 2026!

Stefan van Teeffelen is docent bij de opleiding Social Work in Den Bosch