Column: Zestien?!

Het welbekende voorstelrondje, iedere eerste les komt het weer terug. ‘Als jullie nu even je naam, leeftijd en iets unieks over jezelf kunnen vertellen, kan ik alvast even oefenen met de nieuwe namen en gezichten!’. Iedere keer voel ik het alweer aan komen, iedereen vertelt zijn naam, woonplaats en een leuk weetje over zichzelf. Dan ben ik weer aan de beurt. Ik vertel ze mijn naam, woonplaats en tot slot mijn leeftijd, zestien.

Dit is blijkbaar een hele ongelooflijke prestatie, want telkens als dit wordt uitgesproken, hoor ik kort er na ‘Zestien?!’. Niet alleen van de leraren zelf, maar ook bij medeleerlingen. Het ‘leuke weetje’ over mijzelf is dan al niet meer nodig, want mijn leeftijd is blijkbaar al genoeg om mij te onthouden.

‘Nee, ik ben niet hoogbegaafd’

Als alle verbaasde reacties uitgesproken zijn, komen de vragen, ‘Maar hoe kan dat dan?’, ‘Ben je soms hoogbegaafd?’, ‘Hoeveel klassen heb je dan wel niet over geslagen?’. Ja, dit kan gewoon. Nee, ik ben niet hoogbegaafd. Nee, ik heb geen klassen overgeslagen. Ik was gewoon vier jaar oud, net als de meeste van jullie waren in groep een. Ik ben gewoon een vroege leerling. Het had zelfs nog leuker kunnen zijn, want ik had hier ook vorig jaar al kunnen zitten. Ik had namelijk groep twee over mogen slaan. Gelukkig zagen mijn ouders op dit punt wel in, dat dit niet zo’n slim idee was.

Buiten het feit dat anderen mijn leeftijd soms als schokkend ervaren en dit maar al te graag aan mij willen mededelen, heb ik er zelf nooit last van gehad. Ik ben er zelfs wel blij mee. Als alles goed gaat, ben ik over vier jaar klaar met deze opleiding. Dan ben ik dus twintig jaar oud. Ik zie dit als een voordeel omdat ik dan lekker jong kan beginnen met het opbouwen van mijn carrière. Dus bij deze, ik ben Zoë, ik kom uit Raamsdonksveer en ik ben zestien.

Zoë Bonten is eerstejaarsstudent Communicatie in Breda. Deze column is geschreven voor de module ‘Persoonlijk Leiderschap’ waarbinnen de opleiding Communicatie en Punt gezamenlijk studenten leren columns te schrijven.