Eerste studenten Mens en Techniek volgen ‘Verpleegkunde’-minor

Studenten Mens en Techniek Cilia Posthumus, Alex ter Reegen en Noud Voets zijn de eersten van hun opleiding die de minor Projectmatig Innoveren in de Zorg volgen. Tot nu toe kozen alleen Verpleegkundestudenten voor die minor. “We vullen elkaar aan.”

“Binnen onze opleiding weet niemand van het bestaan”, zegt Noud. Toch is het een logische keuze voor M&T-studenten, meent Alex: “Het komt weinig voor dat we samen een project uitvoeren, maar in het werkveld werken we straks ook samen.”

Toekomstbeeld
Cilia: “We vullen elkaar aan. Wij weten veel van het toekomstbeeld van de zorg. Verpleegkundestudenten hebben juist veel ervaring met aan het bed van een patiënt staan. Dat is belangrijke informatie voor ons.”

2030
Voor de minor houden de studenten zich bezig met wat burgers in 2030 van zorgprofessionals verwachten. “We doen onderzoek voor de Academie voor Gezondheidszorg”, vertelt Alex. “Welke adviezen uit ons onderzoek moeten straks opgenomen worden in het curriculum?” Bij Verpleegkunde en Fysiotherapie wordt de werkdruk steeds hoger, doordat er meer ouderen bijkomen. “Zij hebben geen tijd voor veranderingen, daarom moeten we gezamenlijk oplossingen zoeken.”

Door deze minor hebben de M&T-studenten meer inzicht gekregen in wat de andere zorgprofessionals doen. “Het is belangrijk dat wij ze begrijpen en dat zij met ons meedenken”, zegt Alex. “Dan worden veranderingen eerder geaccepteerd door de betrokkenen.”

Weinig overeenkomsten
De opleidingen vallen onder dezelfde academie, maar er zijn weinig overeenkomsten in het lesprogramma, aldus Alex. “We krijgen les in gezondheidskunde”, zegt Cilia. “Maar daar houdt het wel op.” Van de M&T-studenten komt 50 tot 60 procent in de zorg terecht, weet Noud. “Dus kennis van de zorg is essentieel. Ook voor studenten die niet in die sector gaan werken trouwens.”

“Als we later een zorgvraag krijgen, kijken we hoe we die kunnen oplossen”, vertelt Cilia. “Hoe kunnen we de kwaliteit van leven van een patiënt verbeteren? We komen niet alléén tot een oplossing, we hebben meer kennis nodig van de patiënt. Beide partijen zijn nodig.”