Eerstejaarsstudent uit klas verwijderd: ‘Je bent hier niet welkom’

Een student meldt zich te laat aan voor de opleiding maar krijgt te horen dat hij toch mag starten. Hij gaat op introkamp en draait mee als volwaardig ingeschreven student. Na een paar weken wordt hij toch uit de les gehaald: “Je inschrijving is niet goed. Je bent hier niet welkom.” De student vecht het besluit aan bij de Geschillenadviescommissie (GAC).

De student heeft lange tijd getwijfeld tussen het vwo en de opleiding International Business in Den Bosch. “Toen ik me inschreef, was ik daarom te laat. De dag daarna kreeg ik dat ook per mail te horen. Dat accepteerde ik, ik heb het besluit ook niet aangevochten bij de toelatingscommissie.” De student is daarom extra verbaasd wanneer hij op 16 augustus een mailtje krijgt: als je de studiekeuzecheck alsnog doet kun je starten met de opleiding. “Die mail kwam uit de lucht vallen.”

Hij neemt contact op met de opleiding en krijgt te horen dat het afronden van de inschrijving slechts een formaliteit is. “Mij werd aangeraden alvast mijn studieboeken te bestellen.”

‘Dan komt het helemaal goed. Fijn weekend en tot maandag!’

Mail
De inschrijving wordt uiteindelijk nooit definitief en de student wordt na een paar weken uit de les gehaald. “Je inschrijving is niet goed. Je bent hier niet welkom.” De jurist van Avans, die ook aan tafel zit, vindt dat logisch. “Hij wist immers al in mei dat zijn inschrijving niet is gelukt.” De student is het hier niet mee eens en leest voor uit een mail van zijn studieloopbaanbegeleider. ‘Dan komt het helemaal goed. Fijn weekend en tot maandag!’

De GAC vindt het een bijzonder geval. “Eerst mag de student mee op introkamp, wordt hij ingedeeld in de klassen, heeft een eigen studieloopbaanbegeleider en krijgt pas na een paar weken te horen dat hij niet welkom is. Vooral de volgorde van deze gebeurtenissen is kwalijk.”

De uitspraak
De GAC verklaart het beroep gegrond. Of de student dit jaar verder mag, is niet duidelijk. “Hij heeft al veel gemist en loopt nu enorm achter op zijn studiegenoten.” Zelf hoopt de student wél te starten.