Huisvestingsproblematiek Den Bosch gaat door: 90 studenten straks op straat

Studentenhuisvesting in Den Bosch blijft een oeverloos verhaal. Daar valt weer een nieuwe kwestie toe te voegen: over negen maanden moeten negentig studenten de Zusterflat in het centrum verlaten. Maar waar en hoe gaan zij, tegelijkertijd, onderdak vinden in de stad?

Onder de negentig studenten die een ruimte huren in de Zusterflat, bevindt zich ook Avansstudent Johan van Bommel. Volgens hem zijn hij en de 89 andere huurders meer dan alleen huisgenoten, eerder een familie, laat hij weten aan DTV.

Onbetaalbaar
De flat werd jaren geleden opgevuld met huurders in het kader van de leegstandswet. Maar nu, zeven jaar later, moet alle bewoners over negen maanden de flat verlaten. Tegelijkertijd. En dat in een stad waar de studentenhuisvestingsproblematiek al zo nijpend is. Johan: “Er wordt naar mijn weten al weinig gebouwd.” En als er al wat wordt gebouwd, is het onbetaalbaar voor studenten.

Gemeenteraad
De uitzetting vormde voor de Bossche VVD reden om vragen te stellen over kwestie tijdens de gemeenteraadsverkiezingen deze week. Huisvesting staat al langer op de agenda, maar studentennhuisvesting niet, tot verbazing van de politieke partij. D66 opperde om alle 30.000 studenten die de stad heeft onderdak te bieden. Maar op de vraag hoe, wist D66 het antwoord niet te geven, schrijft het Brabants Dagblad.

Ondertussen hopen Johan en zijn medebewoners dat er toch een oplossing komt. Of dat ze in ieder geval nog wat langer in de Zusterflat mogen blijven.