Kanshebber Student van het Jaar: ‘Christel is goedgebekt en weet waar ze voor staat’

Studenten en docenten roemen Communicatiestudent Christel Verbogt om haar doorzettingsvermogen en positiviteit. Christel is deeltijdstudent Communicatie en hét gezicht van de landelijke campagne van de Nederlandse Stichting voor het Gehandicapte Kind. De student lijdt aan een aangeboren bindweefselziekte en maagverlamming, maar is ambitieus, behulpzaam en onverstoorbaar optimistisch. Die vrolijkheid werkt voor menig klasgenoot aanstekelijk.

“Christel is goedgebekt en weet waar ze voor staat”, zegt medestudent Karina Bogaerds. “Haar uitzonderlijke sociale vaardigheden gebruikt ze om ons te helpen. Zij is altijd degene die het initiatief neemt om bijvoorbeeld feedbackgroepjes samen te stellen. Ze geeft anderen ook zelfgemaakte samenvattingen. Haar gemotiveerde houding werkt aanstekelijk, een talent dat niet veel mensen bezitten. In mijn ogen is Christel een rolmodel.”

Keihard gevochten
Communicatiestudent Babette Kort is bijzonder onder de indruk van Christel. “Ik ben bijna twee keer zo oud, maar Christel heeft met zoveel meer uitdagingen te maken gekregen. In plaats van in een ‘calimero-fase’ te blijven hangen, heeft ze keihard gevochten. Ze streed tegen haar ziekte en nu waarschijnlijk nog steeds tegen vooroordelen op school en op de werkvloer. Ze is een mooi mens, bewonderenswaardig vanwege haar kracht en haar werk als model en blogger. Christel is niet iemand wier leven aan haar voorbijgaat, terwijl ze achter de geraniums zit.”

‘Het is vaak het stigma en het onbegrip dat mensen met een ‘beperking’ echt beperkt’

‘Power on Wheels’
Medestudent Angelique vindt dat Christel haar bijnaam ‘Power on Wheels’ absoluut heeft verdiend. “Christel zet zich vol energie en overtuiging in voor mensen met een ‘beperking’. het is vaak het stigma en het onbegrip dat mensen met een ‘beperking’ echt beperkt. Het kan dus best zijn dat je Christel, ondanks onverwachte rolstoelpech en met een pols in het gips, voor de colleges in het restaurant aantreft, waar ze met iemand in gesprek is, die zich ook inzet voor een meer toegankelijke wereld. En anders blogt en vlogt ze, geeft ze interviews, doet ze mee aan de Mis(s) Verkiezing, geeft ze een interview, zet ze zich als ambassadeur in voor diverse stichtingen en werkt ze keihard voor Zorgkaart Nederland. Christel verdient niet alleen de titel ‘Student van het Jaar’, maar ook de kans om zo nog meer mensen te inspireren. En dat laatste zou ze zelf het leukst vinden.”

Ook docenten zijn lyrisch over Christel. “Verbijsterend hoe ze werk voor verschillende organisaties en haar studie succesvol weet te combineren. Vooral omdat ze kampt met fysieke beperkingen” vertelt docent Paula Zweekhorst.

Winnaar
Punt organiseert voor het derde jaar op rij de Student van het Jaarverkiezing Een onafhankelijke jury buigt zich over de vijf genomineerden en beslist wie de winnaar van deze eervolle titel wordt. De jury bestaat uit Emy Elfring, de winnaar van de verkiezing van vorig jaar, onze eigen columnist Stefan van Teeffelen en Jacomine Ravensbergen, lid van het College van Bestuur.