Nieuw ‘kindje’ van Avans ontworpen door studenten Informatica

Avans telt flink wat extra-curriculaire activiteiten voor studenten. Die vind je vanaf nu allemaal op Avans Extra. De site is geheel ontworpen en gebouwd door vier studenten Informatica onder leiding van docent Tobias Baeten.

Wil je graag iets doen voor Green Office, of kennismaken met de Wim Hof Methode via Avans Flow? Voor alle activiteiten buiten je eigen rooster om, kun je sinds 1 november terecht op de site Avans Extra. Met deze nieuwe portal is het voor Avansstudenten makkelijker een activiteit naast hun studie te vinden, dat was voorheen erg versnipperd. Naast de activiteiten van Green Office en Flow, vind je hier voortaan ook alles omtrent Ucademy, het Avans Ondernemers Centrum, Chance, MOOC’s (online colleges) en Centre of Expertise Biobased Economy.

Studenten
Extra leuk: de site ontworpen én gebouwd door Avansstudenten. Negen maanden lang bogen studenten Stan Haarselhorst, Tom Verkuijlen, Muuk van der Sande en Koen Straten zich, naast studie en stages, over de bouw van de site. Eerst als opdracht tijdens een innovatieproject vanuit de opleiding Informatica, later in dienst van Avans. Want waar de mannen mee bezig waren, viel erg goed in de smaak bij onder andere programmamanager Lidwien Jacobs.

Jacobs benadrukt dat het extra bijzonder is dat studenten het platform gebouwd hebben. Bij Avans is de kennis en kunde in huis, waarom zou zoiets door een externe partij gemaakt moeten worden? Muuk: “Dat studenten dit helemaal regelden, gebeurt eigenlijk zelden.” Stan ziet ook positieve kanten: “Ik denk dat wij daardoor veel vrijer te werk konden gaan.”

Modulair
De website is eigenlijk eerder een platform, volgens de drie. Stan: “Veel websites draaien op een vast WordPress format. Hier is echt iets nieuws gemaakt.” Lidwien vult aan: “En het sluit mooi aan bij BOOST IT dat onder meer zorgt dat onderwijs flexibeler wordt ingericht. Avans Extra is een vorm van modulair onderwijs waar in plaats van dat de studenten wat aangereikt krijgen, zij zélf activiteiten kunnen samenstellen.”

Avansstudenten die deelnemen aan een extra-curriculaire activiteit, maken straks gebruik van ‘het kindje’ van de vier studenten. Stan: “Daar sta ik eigenlijk nog helemaal niet bij stil, maar dat klopt wel ja.”