Ondernemende Ad-student valt in de prijzen: ‘Ik was keidruk met andere dingen’

Avansstudent Chiel van Gerwen ontving vorige week een eervolle vermelding voor zijn ondernemingslust en betrokkenheid bij zijn opleiding. Dit gebeurde bij de eerste landelijke Associate degree conferentie. Chiel volgt een Associate degree (Ad) Ondernemen in Den Bosch, is daar actief in de opleidingscommissie en is heeft vier bedrijven.

De eervolle vermelding, die uitgereikt werd door minister van Onderwijs Ingrid van Engelshoven, kwam voor Chiel als een verrassing. “Ik was er helemaal niet mee bezig. Mijn docenten hadden me opgegeven maar ik was keidruk met andere dingen. Toen werd ik plotseling gebeld met het nieuws dat ik een vermelding zou krijgen.”

Geweldige docent
Ook nu doet de eervolle vermelding de Ad-student niet zo veel. Liever heeft hij het over zijn bedrijven, waar hij veel tijd en moeite in steekt. Studeren bij Avans helpt hem met het ondernemen. “Ik heb heel veel aan mijn docent Marijn Mulders. Door zijn hulp is mijn bedrijf Take & Wash enorm gegroeid. Als ik vragen heb kan ik altijd bij hem terecht. Ik belde een keer op zondagmiddag en hij nam gewoon op. Zo’n docent kom je maar één keer in je leven tegen.”

Take & Wash is Chiels bekendste bedrijf. “Dat is voor mij als hobby begonnen toen ik 18 was. Eerst waste ik de auto van mijn ouders, dat werd al gauw de hele straat. Toen heb ik een service opgezet.” Inmiddels is Take & Wash te groot geworden voor Chiel alleen en heeft hij mensen in dienst. Het bedrijf is zo gegroeid dankzij een grondige aanpak. Zo worden de ramen gewassen met high tech shampoo die de ruiten veel langer beschermt tegen vuil dan gewoon wasmiddel en worden auto’s opgehaald én teruggebracht bij de klant. Chiel: “Een wasbeurt bij ons is echt een luxebehandeling.”

Ouder
Tussen de bedrijven door is de Ad-student ook actief bij de opleidingscommissie van zijn opleiding. “Dat vind ik hartstikke fijn om te doen. Ik ben met 22 jaar namelijk wat ouder dan mijn medestudenten en durf daarom meer kritiek te leveren. Zo geef ik een stem aan de student die dat nog niet zelf durft.” Dat Chiel een oudere student is komt omdat hij na zijn MBO opleiding eerst een jaar heeft gewerkt en toen begon aan een HBO opleiding. “Die opleiding werd niks, dat trok ik niet. Ik ben toen gestopt en ben daarna begonnen met auto’s wassen.”

Hoewel Chiel na zijn Ad graag aan een bacheloropleiding Ondernemerschap & Retail Management zou beginnen verwacht hij niet dat dit gaat lukken. “Take & Wash gaat komend jaar flink groeien, er is een investeerder bij betrokken nu. Helaas ben ik dan waarschijnlijk te druk om een nieuwe opleiding te beginnen.”