Op de tandem naar Avans

Die drukte op het busstation in Breda, daar hadden de Zeeuwse studenten Werktuigbouwkunde Tim Eggebeen en Jens Lukasse geen zin meer in. Ze kochten daarom een tandem, waarop ze elke dag van het station naar Avans fietsen en terug.

“Het was zo druk op het busstation en in de bus, dat we drie keer moesten lopen naar Avans”, vertelt Tim. “Toen hadden we het wel gehad.” Jens: “Ik had een fiets in Breda op het station staan, maar die was weg. Ik weet eigenlijk niet wat ermee gebeurd is.”

Marktplaats
Tijdens een wiskundeles ontstond het idee om een tandem te kopen, zodat ze samen naar Avans konden fietsen. “Op Marktplaats vonden we er een”, zegt Jens. “We boden 50 euro en hoorden vervolgens dat we hem mochten ophalen in Amsterdam.”

Het duo ging met de trein naar Amsterdam om de tandem op te halen. “Dat is voor ons toch gratis. Voor de terugweg kochten we voor 6,40 euro een fietskaartje. We hebben wel van tevoren opgezocht of we met een tandem in de trein mochten.” De andere passagiers leken er niet veel last van te hebben. “Iedereen moest erom lachen.”

Los zadel
Na de koop wegfietsen in Amsterdam, dat was nog even spannend. “We hadden nog niet eerder op een tandem gezeten en het is daar heel druk op straat”, vertelt Jens. “Onze eerste stop was bij een winkel waar we een setje steeksleutels kochten.” Er zaten wat dingen los, zoals het achterste zadel.

Volgens de vorige eigenaar is de tandem tachtig jaar oud. Twintig jaar geleden is hij voor het laatst opgeknapt. De tandem is zelfs nog een tijdje in Frankrijk geweest, waar de broer van de vorige eigenaar erop door de bergen wilde fietsen. “Hij rijdt soepel, maar dat was toch niet zo makkelijk zonder versnellingen”, zegt Jens.

Kosten splitten
Met de trein gingen de studenten van Amsterdam terug naar Zeeland, waar ze de tandem opknapten. Op het station in Breda staat hij ‘s nachts in de bewaakte stalling. Tim: “Die kosten kunnen we splitten.”

Ook bij regen stapt het Zeeuwse duo gewoon op. “Capuchon op en gaan”, lacht Jens. “Beter dan in zo’n dampende bus staan.” Onderweg hebben de twee veel bekijks. “We gaan best hard.” Tim: “Andere fietsers verwachten vaak niet dat we zo lang zijn. Daar moeten we zelf ook rekening mee houden. Soms snijden we iemand bij het inhalen af, doordat we te snel weer naar rechts gaan.” Ze hebben geen vaste plek op de tandem, zegt Jens. “We proberen af te wisselen, zo blijft de rit leuk.”