Recensie: Nederland is écht een verzonnen koninkrijk

Waarom is een van onze nationale symbolen een leeuw? Waarom scanderen we in het voetbalstadion massaal ‘Holland’ en waren onze verre voorouders inderdaad heldhaftige Batavieren? Flip van Doorn beschrijft in Een Verzonnen Koninkrijk zijn ontdekkingsreis door de Nederlandse geschiedenis.

Wat maakt Nederland Nederland? Iedereen heeft daar wel een idee over. Zeker de laatste jaren wordt steeds vaker verwezen naar ‘onze’ tradities en naar hét Nederlanderschap als een absoluut iets. Journalist Flip van Doorn wandelt, fietst en rijdt door Nederland en beschrijft in Een Verzonnen Koninkrijk hoe het werkelijk zit met de vaderlandse geschiedenis.

Oorsprong
Het leuke aan dit boek is dat Van Doorn niet alleen de welbekende mythes aanhaalt rondom Willem van Oranje, maar ook op zoek gaat naar de oorsprong van het woord Holland. Hij neemt de lezer niet alleen mee naar Amsterdam en Den Haag, maar ook naar Baarle-Nassau en het voormalige Land van Ooit tussen Waalwijk en Den Bosch. Wist jij bijvoorbeeld dat pas in 1995 overeenstemming is bereikt tussen België en Nederland over Baarle-Nassau en Baarle-Hertog? En dat minimaal vijf plaatsen aanspraak maken op de titel het middelpunt van Nederland te zijn, maar dat geen van allen in het midden ligt?

Een Verzonnen Koninkrijk is dankzij de vertelkracht van Van Doorn meer dan een geschiedenisboek. Het is een reis door de tijd waarbij de schrijver ook aandacht heeft voor het huidige Nederland. Een reis die je zelf ook kunt maken, want dit boek maakt duidelijk dat de Nederlandse geschiedenis overal zichtbaar is en Van Doorn vertelt waar je moet kijken.