Schaatsen voor meer seksuele voorlichting

Vier studenten International Business van Avans in Breda organiseren een crowdfundingevenement genaamd Icestafette. Hiermee willen Nadi Faas, Julia Pisarek, Marscha de Klerk en Rowin Bening geld inzamelen voor Dance4Life.

Wat is Dance4Life?
Nadi: “Dance4Life geeft in het binnen- en buitenland seksuele voorlichting en probeert veilig vrijen te stimuleren en zo ziektes als hiv en aids te voorkomen. Het is een organisatie voor én door jongeren. Dat sprak ons aan.’’

Icestafette, wat houdt dat precies in?
Nadi: “Het is eigenlijk estafette, maar we wilden het een winterse twist geven, omdat het in de winter plaatsvindt. Vandaar het ‘ice’ gedeelte.’’
Rowin: “Omdat we een internationale opleiding doen, hebben we veel internationale vrienden. Schaatsen is typisch Nederlands. Het leek ons leuk om internationale medestudenten kennis te laten maken met de Nederlandse schaatscultuur.’’

Waarom is seksuele voorlichting belangrijk voor jullie?
Nadi: “Ik vind dat wij vroeger niet voldoende seksuele voorlichting hebben gekregen. Dance4Life geeft ook in Nederland seksuele voorlichting, dat vinden wij heel goed, omdat het in onze eigen jeugd maar magertjes was. ’’

Je noemde net al dat je in andere landen verhalen hebt gehoord over problemen daar wat betreft voorlichting, heb je een voorbeeld?Rowin: “Ik ben naar China en Zuid-Korea geweest, waar ik in aanraking kwam met verschillende nationaliteiten. Ik merkte dat jongeren in Azië vaak beduidend minder over het thema weten dan wij. Dingen die voor ons vanzelfsprekend zijn, hoeven dat voor hen niet te zijn. Je verwacht dat mensen overal seksuele voorlichting krijgen, maar dat is niet zo.”

Nadi: “Ik heb in Engeland gewoond. Wat mij vooral opviel, was dat ze bij de universiteit een speciaal dagopvang voor kinderen hadden. Tienerzwangerschappen komen in Engeland veel meer voor dan in Nederland. Met voorlichtingen van voorkom je taferelen zoals in Engeland.”

Donatie
De studenten hopen op zoveel mogelijk animo voor hun evenement.  Rowin: “Iedereen die zin heeft om lekker te schaatsen, is van harte welkom. We hopen zoveel mogelijk geld in te zamelen voor Dance4Life. Met een kleine donatie tijdens het evenement, help je mee om de wereld weer een beetje beter te maken.’’ Icetafette vindt aanstaande zaterdag vanaf 13.00 plaats bij Optisport in Breda.