Spookstudenten kunnen kinderopvangtoeslag krijgen zonder controle belastingdienst

Foto: Flickr.com/HappyWorker

Studerende ouders kunnen kinderopvangtoeslag krijgen, ook als ze geen studieboek openslaan. Is dat een maas in de belastingregels? Het valt wel mee, denkt staatssecretaris Menno Snel van Financiën.

Weekblad Elsevier bracht het idee naar buiten: in principe kunnen thuiszittende ouders geen kinderopvangtoeslag krijgen, maar dat verandert zodra ze zich inschrijven voor een studie. Zelfs als ze in de praktijk niet studeren. De VVD stelde Kamervragen.

Vorig jaar kregen 486 duizend gezinnen kinderopvangtoeslag, meldt staatssecretaris Snel. Zo’n tienduizend daarvan kwamen voor de toeslag in aanmerking omdat één van de ouders een studie volgde.

Geen winst
Volgens hem is er helemaal geen ‘financiële prikkel’ om je als spookstudent bij een onderwijsinstelling in te schrijven en je kinderen naar de crèche te brengen. Je maakt er heus geen winst op. De rekening van de opvang en het collegegeld zijn samen veel hoger dan de toeslag.

Of hij helemaal gelijk heeft, valt te bezien. Uit de berekening van Elsevier blijkt dat het financieel gezien gunstiger is om je wél in te schrijven, wanneer vader of moeder thuis blijft en de kinderen toch naar de opvang gaan. Die opvang kost de ouders dan nog altijd geld, maar wel minder.

Niet checken
Toch gaat de belastingdienst niet in de collegezalen checken of de ouders hun studie daadwerkelijk serieus nemen, blijkt uit de antwoorden van Snel. Een bewijs van inschrijving is voldoende.