Student wil derde kans: ‘Ik heb geen zin mijn hele leven te zeggen dat ik epilepsie heb’

Een ASIS-student wil een extra kans voor zijn afstuderen omdat er sprake is van bijzondere omstandigheden. De examencommissie wijst zijn verzoek af, omdat hij al twee kansen heeft gekregen. De student tekent vervolgens bezwaar aan bij het College van Beroep voor de Examens (COBEX).

“Ik heb tijdens de studie vaker last gehad van mijn epilepsie”, licht de student zijn bezwaar toe. “Waarom heb je dat niet eerder gemeld?”, vraagt de COBEX-voorzitter aan de student.
“Ik heb het op verschillende momenten aangekaart tijdens mijn studie, maar ik wilde geen speciale behandeling in mijn afstudeerperiode. Ik dacht dat ik het op eigen kracht wel kon.”

Pas toen hij voor een tweede keer zakte, realiseerde de student zich dat het door zijn medicijn kwam. “Ik ben gezakt door de bijwerkingen van mijn medicijn. Ik hoopte dat mijn ziekte geen effect zou hebben op mijn resultaten, maar dat is helaas wel gebeurd.”

Uitgesloten
Maar de Examencommissie blijft bij haar besluit. Als de student tijdens het afstudeerproject aan de bel had getrokken, dan was de academie daarmee omgesprongen, luidt het verweer. “Nu kunnen we de student hooguit ondersteunen wanneer hij opnieuw begint, met een vervroegd afstudeertraject”, meent een lid van de Examencommissie. Als studenten telkens extra kansen krijgen, wordt dat volgens het lid voor iedereen een vrijbrief om maar te blijven herkansen. Daarom is een derde kans uitgesloten.

Opnieuw rijst de vraag waarom de student niet na zijn eerste kans iets heeft gezegd.
“Ik heb geen zin mijn hele leven te zeggen dat ik epilepsie heb. Ik had verwacht dat het me zou lukken.”

Op tijd
De examencommissie prijst hem omdat hij zijn functiebeperking niet ‘gebruikt’ en zegt dat hij tijdens het nieuwe afstudeertraject kan rekenen op steun, maar dat hij dat wel op tijd moet aangeven.

“De examinator heeft jou naar beste weten een beoordeling gegeven. Jij hebt om een derde kans gevraagd, maar de examencommissie kan jou geen derde kans geven. Juridisch is het onmogelijk”, besluit de COBEX-voorzitter. Het verzoek van de student wordt daarmee ongegrond verklaard. De student begint volgende week met een nieuw afstudeertraject.