Studenten Social Work zetten probleemwijk in het zonnetje

Probleemwijk Kruiskamp in Den Bosch staat bekend om overlast en criminaliteit. Dat moet veranderen, vinden veertien studenten Social Work. Samen met buurtvereniging Kruiskamp ons Buurtje organiseren ze Kruiskamp Got Talent om te laten zien wat voor talent er allemaal in de wijk te vinden is.

De talentenjacht is het idee van buurtvereniging Kruiskamp Ons Buurtje. De studenten hoorden via stichting Droomstad Den Bosch van het project en Kruiskamp. Omdat ze voor hun studie een maatschappelijk project moeten uitvoeren en het idee ze aansprak namen ze contact op met Feriye Tastan, vrijwilliger bij de buurtvereniging en oud-Avansstudent. Nu werken Tastan en de studenten samen om van het idee werkelijkheid te maken.

Zelf beslissen
Tastan is hartstikke blij met de hulp van de studenten. “Ze zijn enthousiast en komen vaak met nieuwe ideeën. Dat is de energie die we nodig hebben.” Student Social Work Romy ziet nog een voordeel voor de buurtvereniging. “Omdat we jong zijn kunnen we de doelgroep beter bereiken. Dat is mooi want daar wordt het hele project beter van.”

Voor de studenten is Kruiskamp Got Talent een fijn project, vertelt Romy. “We worden erg vrij gelaten en mogen zelf beslissingen nemen. Daar leer je veel van.” Om zelf een talentenjacht te organiseren moet er veel gebeuren en dat komt Romy goed uit. “Ik houd niet van praten en vergaderen, met dit project kunnen we gelijk aan de slag en zien we aan het eind heel duidelijk wat het oplevert.” Medestudent Nina is het daarmee eens. “Ik vind het leuk om hieraan te werken omdat er echt iets concreets uit ontstaat.”

Romy gaat liever meteen aan de slag: “Ik houd niet van praten en vergaderen”

Positief nieuws
Het ligt niet voor de hand om een talentenjacht in een probleemwijk te organiseren. Feriye Tastan ziet dat anders. “Kruiskamp was vaak negatief in het nieuws. Dat is zonde, want er wonen ook heel veel leuke, talentvolle mensen die géén overlast veroorzaken. Door een talentenjacht te organiseren hopen we dat er ook aandacht komt voor deze mensen. We willen hen een hart onder de riem steken, het wordt tijd dat Kruiskamp ook eens positief in het nieuws is.”

De studenten kregen van Tastan een rondleiding in haar wijk. Dat was bijzonder, vertelt Nina. “Ik kom zelf uit een rustige wijk, het verschil met Kruiskamp is erg groot. Toen we er waren was het ochtend en daarom rustig. Maar vanaf twee uur ’s middags is er veel overlast door hangjongeren. Door die overlast zijn een aantal winkels of kroegen tijdelijk gesloten.” Nina vindt dat zonde. “Sommige plekken zien er nu verwaarloosd uit.”

De talentenjacht wordt komende lente georganiseerd. Deelnemers moeten zelf een filmpje insturen waarin ze hun talent laten zien en kunnen meedoen aan workshops om hun talenten verder te ontwikkelen. Hierna volgen eerst de halve en dan de hele finale.