Zelf je opleiding bij elkaar shoppen? ‘Als je studenten zelf laat kiezen zoeken ze alleen maar vakken uit die ze leuk vinden’

Illustratie: Elmarye Aaij
“Studenten volgen in de toekomst geen complete opleiding meer”, was afgelopen vrijdag te horen tijdens een congres van toezichthouders in het hbo. In plaats daarvan mogen studenten zelf “nano-degrees” of “micro-credentials” bij elkaar shoppen. Ook Avans-voorzitter Paul Rüpp ziet dit plan zitten. Maar zitten studenten wel te wachten op zulke vernieuwingen? Punt ging de gang op en vroeg het aan ze.

‘Ik denk dat dit systeem heel veel problemen op gaat lossen’

Levi & Mansoor, studenten International Business in Breda
Levi: “Ik denk dat dit systeem heel veel problemen op gaat lossen. Mijn opleiding bepaalt nu welke vakken ik volg. Er komt veel voorbij waar ik geen behoefte aan heb. Dat zorgt voor veel stress.”
Mansoor: “Het demotiveert enorm.”
Levi: “Als je je eigen pakket kunt samenstellen met vakken waar je écht in geïnteresseerd bent dan wordt je daar veel beter in. Ik denk dat ik dan met veel meer plezier mijn studie volg.”
Mansoor: “Wanneer je tijdens je studie je interesse mag volgen dan motiveert dat enorm. Nu wordt ik verplicht om dingen te doen waar ik helemaal geen zin in heb. Keuzevrijheid kan echter ook te ver gaan. Het was voor mij erg moeilijk om op de middelbare school al een vakkenpakket te kiezen. De vakken die ik toen koos lagen me niet en sloten slecht aan op mijn studie. Nu ben ik ouder en maak ik betere keuzes.”

‘Ik moet al genoeg keuzes maken’

Iris, student Communication & Multimedia Design in Den Bosch
“Ik had veel moeite met het kiezen van een opleiding. Je hebt natuurlijk mensen die in één keer weten wat ze willen maar voor mij was dat echt anders. Toen ik eindelijk wist wat ik wilde studeren was ik erg blij. Bovendien moet ik al genoeg keuzes maken in het dagelijks leven. Ik kan me daarom niet voorstellen dat ik gelukkiger wordt als ik nog meer keuzes moet maken.”

‘Keuzes zijn goed, maar niet te veel en afhankelijk van je vakgebied’

Amy, student Communicatie in Rotterdam & Jochem, student Bedrijfskunde in Den Bosch. Samen volgen ze de minor Innovation & Creativity in Den Bosch
Amy: “Ik heb mijn opleiding al bij elkaar geshopt. In mijn eerste jaar begon ik met Communicatie in Tilburg. Omdat ik mijn propedeuse niet haalde mocht ik daar niet verder en stapte ik over naar Rotterdam. In mijn derde jaar liep ik in het buitenland stage en nu studeer ik hier. Voor mij was deze keuzevrijheid heel fijn. Het idee van nano-degrees staat me daarom wel aan. Toch is het goed om in het eerste jaar breed te beginnen. Dan kun je eerst zelf ontdekken wat je leuk vindt om later zélf je richting te bepalen.”
Jochem: “Je moet daar wel voorzichtig mee zijn. Ik studeer Bedrijfskunde, dat is al heel breed. Daarom moet er een rode draad zijn met verplichte vakken. Als je studenten alles zélf laat kiezen zoeken ze alleen maar vakken uit die ze leuk vinden.”
Amy: “Ik denk dat het er ook aan ligt in welk vakgebied je terechtkomt. Jij studeert Bedrijfskunde dus je komt waarschijnlijk terecht bij het midden- en kleinbedrijf (MKB). Die bedrijfjes veranderen minder snel dan hippe communicatiekantoren.”
Jochem: “Lang verhaal kort: keuzes zijn goed, maar niet te veel en afhankelijk van je vakgebied.”

‘Soms moet je gewoon dingen doen die je niet leuk vindt’

Quentin, studeert in Frankrijk en doet een minor in Den Bosch & Vera, student Business Innovation in Den Bosch
Vera: “Ik weet niet of het een goed idee is. Soms moet je gewoon dingen doen die je niet leuk vindt om verder te komen in het leven. Dat is één van de belangrijkste dingen om te leren. Als je een pretpakket volgt dan raak je daar nooit aan gewend.”
Quentin: “Helemaal mee eens. Als je werkt moet je namelijk vaak dingen moeten doen die je helemaal niet leuk vindt. Tijdens je studie moet je leren hiermee leren om te gaan. Dat bouwt karakter.”

‘Ik vind nano-degrees een goed idee’

Eva, Associate degree-student Human Resource Management
“Ik vind nano-degrees een goed idee. Als je nu na drie jaar stopt met een opleiding sta je met lege handen. Wanneer je certificaten krijgt voor vakken die je wél hebt gehaald, heb je meer houvast. Wel denk ik dat het belangrijk is om ook verplichte vakken te hebben die aansluiten bij jouw opleiding. Dan kun je daarnaast zelf kiezen wat je nog meer wilt leren.”