Avans rookvrij: hoe kijken de studenten er zelf tegenaan?

Een rookvrije school, dat is waar Avans naar streeft. In 2019 start de hogeschool de pilot ‘Avans Rookvrij’. Hoe kijken de studenten daar tegenaan en denken ze dat het gaat werken?

Steven, student Civiele Techniek in Den Bosch, vindt het een goed initiatief, hij vraagt zich alleen wel af hoe de school ervoor wil zorgen dat de studenten ook daadwerkelijk stoppen met roken. Ook Thijn, student Informatica in Den Bosch, is sceptisch over het idee. “Ik vind het op zich wel logisch, maar ik denk niet dat ze er echt iets tegen kunnen doen. Mensen die willen roken, blijven roken.”

‘Ik vind dat roken niet meer van deze tijd is’

Remco is student Integrale Veiligheidskunde in Breda. Hij rookt zelf niet en vindt Avans rookvrij maken dan ook een goed idee. Roken voor de school, dat is volgens hem ook echt een no-go. Remco: “Ik vind dat roken niet meer van deze tijd is. Er staan vaak mensen voor de ingang van de school te roken. Het zou beter zijn als dat niet meer op die plek wordt gedaan. Een groot deel van mijn klas rookt. Ik ga wel met ze mee naar buiten, anders blijf ik alleen achter. Je kleren gaan er vervolgens van stinken. Ik voel me dan echt vies.”

Lees ook: Avans rookvrij locatie Hogeschoollaan als eerste aan de beurt

Imago
Maar is roken voor de ingang van het gebouw schadelijk voor het imago van Avans? Volgens Remco niet. “Ik denk niet dat roken het imago van Avans schaadt. Avans zelf kan er niks aan doen dat studenten roken. Het is door de jaren heen een normaal beeld geworden denk ik.” Naast Remco denkt ook Loes, student Integrale Veiligheidskunde in Breda, niet dat het imago van Avans erop achteruit gaat. ”Bij de grootste bedrijven wordt ook buiten gerookt. Ik snap niet waarom het hier wel het imago zou schaden en daar niet.”

‘Ik denk dat een boete voor het overtreden van het rookverbod zeker kan helpen’

Voorlopig verbindt Avans er nog geen consequenties aan als je besluit toch te blijven roken. Diyen, student Verpleegkunde in Breda, denkt dat het plan om Avans rookvrij te krijgen veel meer resultaat gaat opleveren als dat wel het geval is. Diyen: “Ik rook zelf af en toe. Zodra dat gevolgen zou hebben, stop ik met roken. Al is het maar een klein bedrag dat je moet betalen als je rookt.” Hanneke, student Accountancy in Den Bosch, sluit zich daar volledig bij aan. “Ik denk dat een boete voor het overtreden van het rookverbod zeker kan helpen. Voor een euro per sigaret zou ik al zeker stoppen.”

‘Het roken verdwijnt nooit’

De Bredase student Bedrijfskunde Thomas verwacht niet dat het effect van de pilot ‘Avans rookvrij’ heel groot zal zijn. Thomas: “Zelfs als Avans roken echt zou verbieden, zullen er mensen blijven roken. Je hebt voor de ingang lijnen waarbinnen je niet mag roken, maar heel weinig mensen houden zich daaraan. Als roken bij Avans gevolgen heeft, dan zal het wel enigszins effect hebben, maar het roken verdwijnt nooit.”

Tot slot denkt Huub, student Civiele Techniek in Den Bosch, ook niet dat het verbod veel effect zal hebben. “Volgens mij hebben ze het al vaker geprobeerd om roken te verminderen zonder consequenties eraan te verbinden, maar dat werkt gewoon niet. Als die er niet zijn, doen mensen de moeite niet eens om aan de overkant te gaan roken. Ze blijven dan gewoon voor de ingang roken denk ik.”