Avansmedewerker valt tientallen kilo’s af: ‘Drie jaar geleden was ik de dikke conciërge, nu ben ik super sterk’

De 29-jarige Nathalie Broeders is nu zo’n drie jaar facilitair medewerker bij Avans. Als er wat aan de hand is, of als er iets kapot is, kunnen studenten altijd terecht bij Nathalie. Weinig mensen weten dat de stoere vrouw ondertussen ook aan een carrière als bodybuildster werkt. “Ik heb de ene verslaving ingeruild voor de andere.”

Iedereen kent haar wel, de vrolijke, goedgebekte Nathalie, altijd ergens op de Hogeschoollaan aan het werk, klaar om te helpen wanneer het nodig is en samen met collega’s het aanspreekpunt voor studenten. Sinds anderhalf jaar werkt de powervrouw dag in dag uit aan haar nieuwe missie: bodybuilder worden.

Terug naar het begin. Nathalie besloot twee jaar geleden dat ze écht moest afvallen. “Ik zat niet lekker in mijn vel, had nooit energie en ik vond mezelf te dik”, herinnert de Avansmedewerker zich. Haar vriend is voedingscoach en traint regelmatig in de sportschool. Hij maakte op verzoek een voedings- en sportschema voor Nathalie. Een flinke ommezwaai volgt. Nathalie stopt met de dagelijkse liters cola, koekjes en andere suikerrijke snacks. Ze vertelt glimlachend: “Drie jaar geleden wist ik waar alle zoete snacks in het gebouw lagen.”

In een halfjaar tijd verliest Nathalie maar liefst dertig kilo. Naar eigen zeggen omdat ze afkickt van haar suikerverslaving en verknocht raakt aan de lokale sportschool. “Boksen, spinnen en later krachttraining: ik vond het allemaal superleuk”, vertelt ze enthousiast. Met dertig kilo gewichtsverlies voelt Nathalie zich energieker, vrolijker en vooral gelukkiger met zichzelf. “Ik heb een zoontje van vijf en ben heel fit. Ik hoop daarmee andere moeders een beetje te kunnen inspireren.”

Fitnesswereld
Afvallen is niet genoeg voor de sportieve Avansmedewerker. Omdat ze vijf keer per week in de sportschool komt, leert ze andere fanatieke sporters kennen. Het zijn mannen en vrouwen die aan bodyfitness doen. “Ik zag ze in de weer met hun enorme gewichten en ik keek vol bewondering naar hun grote spieren. Dat wil ik ook, dacht ik.” Ze vertelt aan haar vriend dat ze mee wil doen met een bodybuildingwedstrijd. “Hij was heel enthousiast. De fitnesswereld is helemaal zijn ding, dus hij wil me bij elke stap begeleiden.”

Alles voor de sport
Sindsdien doet en laat Nathalie alles voor haar krachttraining. Haar doel is om mee te doen met de S.A.P. Cup van december 2019. Dat is een grote bodybuildingwedstrijd voor beginnende bodybuilders uit de Benelux. Ter voorbereiding staat ze bijna dagelijks in de sportschool, volgt ze zogenaamde poseerklassen, eet ze op vaste tijden en volgens een streng dieet.

Op dit moment betekent het dat ze vooral moet aankomen. Ze eet dagelijks 2500 caloriën aan voornamelijk kip, rijst, eieren en kwark. Later in het proces draait het om ‘droog’ worden: een zo laag mogelijk percentage lichaamsvet, met behoud van de opgebouwde spiermassa. “In die periode eet ik veel minder koolhydraten.”

Eén dag in de week mag Nathalie cheaten, zoals dat heet. “Dat zijn eigenlijk de enige momentjes waarop ik écht geniet van mijn maaltijd”, geeft ze toe, “Als je de hele week alleen maar kwark, rijst, kip en eieren eet, geniet je daar niet echt meer van. Eten wordt dan een moetje. Maar op zo’n dag mag ik bijvoorbeeld friet uit de airfryer.”

Tekst gaat verder onder de foto.

De spiermassa groeit gestaag, de training loont eigenlijk zienderogen. Het volhouden van een streng sport- en voedingsschema is daarom goed te doen. “Het is zo gaaf om te zien wat je lijf allemaal kan, met de juiste hoeveelheid beweging en specifieke voedinsgmiddelen. Dat vind ik het mooiste aan dit hele proces.”

Aan de liefhebberij kleeft ook een schaduwzijde, weet Nathalie. Veel mannen én vrouwen gebruiken doping. Dat vindt de Avansmedewerker jammer. “Je ziet vrouwen die allerlei troep gebruiken om groter te worden.” In die wereld is het normaal. Stilstand is het ergste wat een fanatieke sporter kan overkomen. Voor de meeste bodybuilders moet het steeds groter en onmenselijker. “Zelf zou ik nooit zo ver gaan”, zegt Nathalie.

Verslaving
Na de wedstrijd volgend jaar gaat Nathalie waarschijnlijk door. “Het zou eigenlijk bij één keer blijven, maar ik vind het veel te leuk om te stoppen. Eerst had ik een suikerverslaving, maar ik heb de ene verslaving ingeruild voor de andere: krachttraining.”

Het fanatisme en de passie zijn volgens Nathalie alleen te begrijpen door andere fitnessfans en bodybuilders. “Je kunt veel bereiken met discipline en doorzettingsvermogen. Soms komen studenten naar me toe om te vragen of ik die sportieve conciërge ben. Drie jaar geleden was ik juist de dikke conciërge, nu ben ik super sterk.”

Win een goodiebag!
Aan alle mede-fitnessfanaten: Nathalie geeft samen met haar sponsor Pro Energy een goodiebag weg. De prijsvraag luidt: is hoeveel proteïne heeft je lichaam dagelijks nodig? Mail je antwoord naar info@energy-pro.nl.

Suzan

Hoi Nathalie, supergaaf, veel succes en je bent een echte doorzetter en vrolijke collega!

2018-12-21 09:38:12

cor

knap en sexy zeg!

2018-12-19 09:14:29