Bossche studentenflat Zuiderschans: kamers voor 550 euro per maand met defecte verwarming

Geen water, kapotte douches en een defecte verwarming. Bewoners van de studentenflat Zuiderschans, voorheen een  bejaardentehuis, huren er voor 450 tot 550 euro per maand een ruimte. Maar ze kunnen een boekje vullen met alle gebreken. Avansstudent Solomon Luome: “Een kennis kwam extra lakens brengen.”

“Mijn raam is kapot en de verwarming werkte soms ook dagenlang niet”, laat Solomun weten aan het Brabants Dagblad. De van oorsprong Finse student, woont momenteel in Nederland voor zijn studie bij Avans. Samen met hem wonen er nog vele andere internationale studenten. Het is voor hen lastig om woonruimte te vinden, gezien zij vaak maar enkele maanden in Nederland verblijven. En dus komen ze terecht bij Zuiderschans.

Verstopt toilet, lekkende kraan
Het complex wordt sinds vorig schooljaar gebruikt voor de verhuur voor onder andere deze internationale Avansstudenten. Het gebouw moet in 2021 plaatsmaken voor seniorenappartementen. Dat zou ook de reden zijn dat verhuurder Camelot niet meer grootschalig investeert in het pand.

Maar ondertussen betalen de bewoners genoeg geld: zo’n 450 tot 550 euro per maand. De kale huur lijkt laag, zo tussen 250 en 350 euro, maar door verplichte huur van meubilair en een koelkast, komen de huurders flink duurder uit. Voor zo’n totaalbedrag mag je fatsoenlijk functionerende voorzieningen verwachten. Solomon: “We krijgen al maanden te horen dat we worden teruggebeld. Maar er gebeurt niks.” De Amerikaan David Emdenovicz laat aan het BD weten dat één van de grote, gezamenlijke wasmachines is ook al heel lang stuk is. Een andere medebewoner vertelt deelt aan dezelfde krant dat de mannendouches al tijden kapot zijn. “Dus moeten we altijd bij de vrouwen douchen.” Het toilet op zijn kamer spoelt niet door en de kraan lekt. Maar, ook hij ‘wordt teruggebeld.’

Verholpen
Op klachten over de douches en het water gaat de woordvoerder van Zayaz niet in volgens het BD. De woningcorporatie is eigenaar van het pand en heeft het beheer uitbesteed aan Camelot. Problemen met de verwarming zouden verholpen moeten zijn: “Er zijn de afgelopen tijd problemen geweest met de verwarming. Vorige week hebben we een gasinstallatie vervangen. Sindsdien zijn er bij ons geen klachten meer geweest. We hebben dus geen signalen dat dit nog speelt.”