Column: De horror van het hbo

“Let’s go. School is weer begonnen, en dit jaar gaan we knallen!” Als een hoopvolle eerstejaars kom ik aan op school. “Dit jaar wordt het anders! Op tijd beginnen aan projecten, huiswerk maken, niet wachten tot het laatste moment!”

Ik hoor het mezelf nog zeggen. Dat is precies één week goed gegaan, waarna de realiteit toch binnenvalt en roet in het eten gooit. Even was ik vergeten dat slaaptekort weer een ding was, energie toch echt geen oneindige bron is en dat er na zes uur ‘s avonds niks productiefs gebeurt.

Vrij snel loopt iedereen achter de feiten aan, ik ben zeker niet alleen. De groepsapp staat vol met vragen over onderwerpen die ik nog nooit heb gezien. “Dat stond in de mail” is een zin die me onderhand de keel uithangt. Iedereen is gestrest voor de deadlines en de eerste twijfels over stoppen om je geld terug te krijgen, komen al bovendrijven.

‘Iedereen is gestrest voor de deadlines en de eerste twijfels over stoppen komen al bovendrijven’

Ook de dubieuze levenskeuzes beginnen al in week twee. Het nadeel van een gezellige klas met veel tijd tussen lessen is dat je op een of andere magische manier toch elke keer op het terras eindigt. Eén drankje worden er altijd meer. “Nog 5 minuten” wordt altijd een half uur, en alle voornemens over geld besparen gaan direct de deur uit. Toch hebben we nooit spijt als we weglopen.

Langzaam komt het besef dat dit ons leven is voor de komende vier jaar. Alle stress, de twijfels, de innige relatie met het koffieapparaat en de blikjes RedBull zullen een vaste factor zijn de komende tijd.

Stress en twijfel zal voor outsiders waarschijnlijk heel slecht klinken en toch heb ik het ontzettend naar mijn zin. De stress houdt je scherp. De klas en de gezelligheid slepen je er doorheen, de vermoeidheid neem je maar voor wat het is en het terras is een veilige haven voor ontspanning na een lange dag. Dit is het studentenleven waar ik zo ontzettend naar heb uitgekeken, en ik zou het niet anders willen.

Dani Vos is eerstejaarsstudent Communicatie in Breda. Deze column is geschreven voor de module ‘Persoonlijk Leiderschap’ waarbinnen de opleiding Communicatie en Punt gezamenlijk studenten leren columns te schrijven.

Harold

Goed survival plan Dani. Sleep team A2 zo maar mee richting afstuderen in de Grote Kerk

2018-12-21 21:34:40

Wutru

Gelukkig zit je nog in je eerste jaar, want van dit verhaal wordt niemand vrolijk.

2018-12-21 01:20:36

Martijn

Jezus wat is dit een ontzettende zwets, niks gewend.

2018-12-21 01:09:57

C k

In 2014 begonnen met social work (240 ECT) , onze kinderen waren toen 1, 3 en 7. Daarnaast gewerkt. Nu bezig met afstuderen. Dawas pas horror

2018-12-20 23:21:11