Kanshebber Student van het Jaar: Fennika is de ‘grote zus’ van de opleiding Mechatronica

Fennika Huijben, tweedejaars Mechatronica in Breda, maakt kans op de titel Student van het Jaar. Ze zet zich fanatiek in voor meer vrouwen in de techniek, is altijd aanwezig op open dagen én bij borrels, is lid van de opleidingscommissie en helpt haar medestudenten waar ze kan. Anna van der Heijden gaf Fennika op voor de verkiezing. “Ze is als het ware de ‘grote zus’ van de opleiding. Ze zorgt voor een lach, een luisterend oor en nog veel meer.”

Fennika is een opvallende verschijning bij Mechatronica: ze is één van de vier vrouwen in het tweede jaar van haar opleiding. “Dat nog zo weinig vrouwen voor techniek kiezen, vindt Fennika zelf ook jammer”, vertelt docent Michael Meijers. Ze zet zich volop in om techniek te promoten bij meisjes. “Bijna elke open dag is ze aanwezig om vol vuur te vertellen over wat je met deze opleiding kan en hoe leuk het is om bij de opleiding Mechatronica te studeren.”

Kop koffie op de gang
Ook op andere manieren zet Fennika zich in voor haar opleiding. Ze zit in de opleidingscommissie, werkt als student-assistent en is niet bang bij docenten aan te geven waar het onderwijs beter kan. Meijers: “Ook op een informele manier bij een kop koffie op de gang.”

Haar medestudenten zijn blij met de hulp die ze iedereen biedt. “Ik ben ingestroomd vanaf het mbo”, vertelt Daan van Aert. “In het schrijven van verslagen ben ik wat slechter. Fennika bood altijd aan om de verslagen waar we een cijfer voor kregen, nog eens na te kijken.”

Bas Claessen heeft dezelfde ervaring: “Als je iets niet begrijpt, helpt ze je net zo lang tot je het echt doorhebt.”

Hier en daar een feestje
“Fennika legt de lat niet alleen hoog voor zichzelf, maar ook voor anderen”, zegt Mechatronica-docent Meijers. “Een houding die prima past in het hoger onderwijs en waarmee ze een voorbeeld voor andere studenten is. Ze studeert hard, wat zorgt voor prima resultaten. Maar ze wil ook dat haar medestudenten die lat hoog leggen en ze ondersteunt hen waar mogelijk door veel samen te studeren. Ik zie ze dan ook bijna elke dag in Xplora aan het werk.”

“Los van het feit dat Fennika een goede student is, qua inzet, houding en studieresultaten, zorgt ze voor een gezellige sfeer in de klas”, zegt docent Vivian Musters. Dat beaamt medestudent Daan. “Met Fennika kun je altijd lachen. Ze houdt ook van het studentenleven met hier en daar een feestje. Ze heeft het voor elkaar gekregen dat op de Mechatronica-borrel nu ook wijn geschonken wordt.”

Punt organiseert voor het derde jaar op rij de Student van het Jaarverkiezing Een onafhankelijke jury buigt zich over de vijf genomineerden en beslist wie de winnaar van deze eervolle titel wordt. De jury bestaat uit Emy Elfring, de winnaar van de verkiezing van vorig jaar, onze eigen columnist Stefan van Teeffelen en Jacomine Ravensbergen, lid van het College van Bestuur.