Kanshebber Student van het Jaar: Wereldverbeteraar Ali Çakmak ‘kan niet tegen onrecht’

Ali-Haydar Çakmak, tweedejaarsstudent Bestuurskunde in Den Bosch, is een idealist. Daarom startte hij een kinderbibliotheek in Noord-Syrië, richtte hij een taalcafé op voor vluchtelingen en is hij SP-bestuurslid in zijn woonplaats Venlo. Zijn liefdadigheid leverde hem een nominatie op voor Student van het Jaar.

Ali werd onder andere genomineerd door het docententeam van Bestuurskunde. “Wat wij zo mooi vinden is dat Ali zich belangeloos inzet voor anderen. Hij verwacht nooit iets terug”, vertelt Marieke Boonen, studieloopbaanbegeleider van Ali. “Omdat hij heel bescheiden is zetten wij hem graag in het zonnetje.”

Kinderbibliotheek
Eén van de initiatieven van Ali is een kinderbibliotheek in het door oorlog geteisterde Kobani in Noord Syrië. In een interview met Punt zei hij hierover: “Kinderen moeten zich kunnen ontwikkelen en toegang hebben tot boeken.” Hij koos ervoor om boeken zonder politieke lading te leveren, zoals Nijntje. “De boeken moeten de zorgen van de kinderen even wegnemen.” Omdat Turkije een embargo heeft op het gebied rond Kobani, heeft Ali de boeken lokaal laten inkopen. Dit doorzettingsvermogen is kenmerkend voor de student, vertelt Marieke Boon. “Als Ali ergens voor gaat steekt hij er veel tijd en energie in.”

Voor de kinderbibliotheek kreeg Ali veel media-aandacht. Toch loopt hij niet te koop met zijn succes. Marieke: “Ali is een student die er graag voor anderen is. Daar is hij heel onzichtbaar in, hij houdt zich vaak op de achtergrond. Je merkt dat zijn prioriteit bij anderen ligt, niet bij hemzelf.”

‘Ik ken niemand die zo betrokken is als Ali’

Gemeenteraad
Ook dichter bij huis is de student druk bezig om de wereld te verbeteren. In zijn woonplaats Venlo, richtte hij een taalcafé op voor vluchtelingen, verzamelde hij handtekeningen om het binnenzwembad open te houden en maakt hij zich sterk om hardrijders in de woonwijken aan te pakken. Bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen was hij verkiesbaar voor de SP. Hij stond laag op de lijst maar kwam dankzij voorkeursstemmen bijna in de raad terecht. “Terecht”, vindt jeugdvriend Ted Wilders. “Ik doe het hem niet na. Ali zet zich keihard in voor de maatschappij. Ik ken niemand die zo betrokken is als Ali.”

Medestudent Kelly Vlieks merkte dit ook toen ze in het eerste studiejaar kennis maakte met Ali. “We plaagden Ali vaak vanwege zijn idealen maar het werd ons al snel duidelijk dat zijn hart op de goede plek zit. Hij kan niet tegen onrecht, in alles wat hij doet of zegt merk je dat hij werkt aan een samenleving waarin iedereen mee kan doen.”

Winnaar
Punt organiseert voor het derde jaar op rij de Student van het Jaarverkiezing. Een onafhankelijke jury buigt zich over de vijf genomineerden en beslist wie de winnaar van deze eervolle titel wordt. De jury bestaat uit Emy Elfring, de winnaar van de verkiezingen van vorig jaar, onze eigen columnist Stefan van Teeffelen en Jacomine Ravensbergen, lid van het College van Bestuur.