Populaire Geitsj.pagina blijkt grap van Avansstudent, ontstaan tijdens spijbelen

Ineens was daar Geitsj. op Facebook, het werd een instant hit. Punt ontdekte dat een Avansstudent achter de pagina zit. “Zelfs sommige vrienden weten niet dat ik de bedenker en beheerder ben.”

“Het is eigenlijk gestoord gewoon”, grinnikt hij. “Gisteren plaatste ik voor het eerst in lange tijd weer een foto en alsnog zijn er meer dan tweeduizend reacties.”

Spijbelen
“Ongeveer anderhalf jaar geleden zat ik met een vriend in de mediatheek. We waren aan het spijbelen en wilden voor de grap een meme-page opzetten. Maar daarvoor heb je ook volgers nodig, dus we maakten een event aan: Intensieve poweryoga met geiten. Een paar uur later keek ik weer, er waren 15.000 geïnteresseerden! Toen heb ik snel een pagina aangemaakt en iedereen in het event een bericht gestuurd. Mensen begonnen elkaar te taggen en zo is het echt begonnen.”

De beheerder krijgt ook regelmatig berichten in zijn inbox: “Foto’s van geiten van volgers. Die foto’s mag ik gebruiken voor een meme. Of ik krijg de vraag of ik voor iemands verjaardag een speciale meme wil maken.”

Anonimiteit
Hij blijft liever anoniem, geeft de student aan. “De pagina is iets dat ik op poten heb gezet, maar niet per se de rest van mijn leven wil doen”, licht hij toe. Geitsj. is een uit de hand gelopen grap. “Ik hoef er niet als persoon mee op de voorgrond te treden. Dat zoiets doms zo groots opgepakt is”, reageert hij hardop terwijl hij lachend zijn hoofd schudt. “Maar”, besluit hij, “ik vind het wel heel tof dat mensen er zo om kunnen lachen.”